מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת פנחס תשע"ד - כוחה של התמדה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

פרשת פנחס תשע”ד - כוחה של התמדה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

פרשת פנחס תשע"ד - כוחה של התמדה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק

בשעה ששורות אלו נכתבות, מתנהלת מערכה בין ישראל לבין החמאס, כאשר ארגוני הטרור בהנהגתם יורים טילים על כל מרחבי ארץ ישראל. כולנו תפילה שסבב מלחמה זה יסתיים בזה ש"תפול עליהם אימתה ופחד..".
יש משהו מאוד מוזר, לכאורה, בסמיכות העניינים בפרשתנו. ציווי התורה על חובת הקרבת קורבן-התמיד פעמיים בכל יום מימות השנה, מופיע לאחר האירוע בסוף פרק כ"ז, שם מוזכר שמשה עשה כאשר צווה אותו הקב"ה ומינה את יהושע כמחליפו.
מדוע נסמך אירוע מינויו של יהושע למצוות הקרבת התמיד?
לפני שנענה על שאלה זו, נזכיר שאלה נוספת ששואל הרבי מנחם-מנדל מורגנשטרן מקוצק זצ"ל - הרי פנחס הוא זה שזכה ל'כהונת עולם' יחד עם ברכת השלום מאת הקב"ה לאחר מעשה גבורתו כנגד הפריצות שהייתה בעם ישראל והריגת זמרי בן סלוא נשיא בית אב השמעוני, ומדוע, אם כן, ממנה הקב"ה את יהושע למנהיג אחרי משה. וכי לא היה מתאים יותר שפנחס יהיה המנהיג הבא של עם ישראל?
עונה הרבי מקוצק, שאכן פנחס היה בדרגת צדיקות גדולה מאוד והאמת הייתה נר לרגליו, ואין ספק שברכות ה' אליו היו בדין, אך דא-עקא, תכונות אלו אינן הופכות אותו למנהיג. מידת האמת האבסולוטית   וקנאות ללא פשרות אינם כלים של מנהיג. לעומתו, יהושע היה איש שידע ללכת 'כנגד רוחו של כל אחד אחד'. התנאי להצלחתו של מנהיג הוא היכולת לקרוא את התמונה העכשווית ולתת פתרון מעשי על פי דרכה של תורה, בשילוב האפשרות 'לעגל פינות' ולהקשיב לרחשי העם.
זו הסיבה שבפרשתנו מופיע מינויו של יהושע כמנהיג, על אף השבחים להם זוכה פנחס שאף הפרשה נקראת על שמו .
אחרי שהבאנו את דברי הרבי מקוצק נענה על שאלתנו, מדוע הסמיכה התורה את מצוות קרבן התמיד למינויו של יהושע. יתכן, והתורה רצתה ללמדנו, שלמנהיג צריך שתהיה תכונה נוספת והיא ההתמדה. מנהיג צריך להיות גמיש ולא קנאי או קיצוני, אולם מאידך גיסא הוא אינו אמור לשנות את דרכו ואת דעתו חדשות לבקרים. מנהיג צריך להוביל ובהתמדה, גם אם נערמים קשיים ואתגרים בדרך.
זאת הייתה אחת התכונות הבולטות אצל יהושע - כושר ההתמדה. וכפי שהכתוב עצמו מעיד על כך [שמות פרק לג ] "וּמְשָׁ֨רְת֜וֹ יְהוֹשֻׁ֤עַ בִּן־נוּן֙ נַ֔עַר לֹ֥א יָמִ֖ישׁ מִתּ֥וֹךְ הָאֹֽהֶל" ואומרים  חז"ל: "א"ר יהודה אמר רב: בשעה שנפטר משה רבינו, אמר לו ליהושע, שאל ממני כל הספיקות שיש לך, אמר לו, רבי, כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר, לא כך כתבת בי ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל) [תמורה ט"ז א']:
שלוב של התמדה ויכולת ללכת כנגד רוחו של כל אחד, הוא הסיבה שנבחר יהושע מכולם, ומעתה מובנת לנו סמיכות הפרשיות בין מינוי יהושע לבין מצות קרבן התמיד.
השבוע למדנו בדף היומי [מסכת תענית דף כ"ו עמוד א']:  "חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז: נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר. ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל".  ארבעה דברים מתוך החמישה ברורה חומרתם לסיבת התענית וכדי לציין את חורבן בית המקדש, אולם ביטול קרבן התמיד אינו נראה לכאורה כדבר כה משמעותי כמו הבקעת העיר, שרפת ספר התורה או שבירת הלוחות, ומדוע מציינת זאת המשנה כאחד הגורמים החשובים לקביעת שבעה עשר בתמוז כיום תענית?
לפי דברינו לעיל מובן, מדוע ציינה המשנה את בטול קרבן התמיד כאירוע טרגי מיוחד. קרבן התמיד מסמל את הקביעות בעבודת ה', את האמונה התמידית, גם כאשר המצב קשה והשמים האמוניים מתקדרים וחושך יורד על האומה הישראלית, הרי כל זמן שנאחזים בקרבן התמיד תמידים כסדרם, הרי זה מה שמסמל את העצמה וההמשכיות של עם ישראל. ברגע שבטל קרבן התמיד, סמלה של ההמשכיות והשפיות נסדק. לפי זה נוכל להבין את דברי המדרש הנעלם שמופיע רק בפרוש "הכותב" על עין יעקב, וכך לשונו: "בן זומא אומר שמע ישראל, בן ננס אומר ואהבת לרעך כמוך, שמעון בן פזי אומר את הכבש האחד תעשה בבוקר... והלכה כבן פזי." מהי ההשוואה בין 'שמע ישראל', 'ואהבת לרעך כמוך' ובין 'קרבן התמיד'? - אלא ש'קרבן התמיד' מלמד על חשיבות ההתמדה. האבל הגדול של י"ז בתמוז על חיי השגרה שהשתנו. השגרה וההתמדה הן יסוד חשוב לחיים.
נתפלל שימים קשים אלו שעוברים על עמנו  יחלפו במהרה ונחזור לשגרה וליום יום בבחינת 'תמידים כסדרם', אכי"ר.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • התלמידים יחליטו אם להישאר בארץ או לחזור לצרפת

    התלמידים יחליטו אם להישאר בארץ או לחזור לצרפת

    משלחת תלמידים מישיבת בני עקיבא בית יהודה כפר מימון, חזרו ממסע בפולין. התלמידים, עולים מצרפת שלומדים בישיבה במסגרת תכנית מיוחדת שמסייעת להם להכיר וללמוד את פני החברה הישראלית. בתום לימודיהם, התלמידים מחליטים אם להישאר בארץ או לחזור לצרפת.
    המשך לקריאה
  • ”להגיד תודה למורים”

    "להגיד תודה למורים"

    מאות מורים מקצועיים השתתפו ביום עיון על התמקצעות בלמידה, בסיומו הוענקו אותות למורים מצטיינים.
    המשך לקריאה
  • איילת שקד השתתפה בערב ''יזמות חברתית'' באולפנית בני עקיבא ת”א

    איילת שקד השתתפה בערב ''יזמות חברתית'' באולפנית בני עקיבא ת"א

    אולפנית בני עקיבא בתל אביב קיימה ערב "יזמות חברתית", במהלכו הציגו התלמידות פטנטים ורעיונות שהגו והפכו למציאות על מנת ליצור חיבורים בין האוכלוסייה.
    המשך לקריאה