מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת קדושים | קדושים יהיו - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת קדושים | קדושים יהיו - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת קדושים | קדושים יהיו - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

כל תלמיד הלומד בישיבה מכיר את הביטוי שאני חוזר ואומר בשיחותיי השכם והערב: "בן תורה , בן ישיבה ". צריך להתנהג ולדבר ......כבן תורה , כבן ישיבה.

מה הכוונה ?

ברצוני לכתוב היום על הציווי בתורתנו בפרשת השבוע – "קדושים תהיו" ?

מה כוונתה של התורה במילים אלו ?

התורה פותחת את פרשתנו בפסוק : "וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם".

הפרשה פותחת בתביעה מיוחדת ולא מובנת . הפנייה היא לכל ישראל במעמד הקהל , כשכולם נמצאים יחד, וזאת משום ש-"רוב גופי תורה תלויין בה" (רש"י).

הפרשה מלאה וגדושה במצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו. אולם הפתיחה המרתיעה כ"כ "קדושים תהיו" לא ברורה . כאשר התביעה במצווה ברורה ומוגדרת ניתן לבצע אותה , אך המשימה "תהיה קדוש" לא ברורה , מה צריך לעשות כדי להיות קדוש ? מה פשרה של דרישה זו ?

רש"י – במקום כותב : "קדשים תהיו - הוו פרושים מן העריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה אתה מוצא קדושה......".

לשיטת רש"י , התביעה המרכזית במילים הללו "קדושים תהיו" , היא להיות פרוש מאיסורי עריות. היות ופרשת עריות נאמרה בסוף הפרשה הקודמת (אחרי מות), וכאן בתחילת הפרשה נאמר "קדושים תהיו",

 

 

הכוונה היא להיות פרוש מכל איסורי העריות. התורה אומרת מהם איסורי העריות ואנו חייבים לשמור על מה שהתורה אמרה בנושא זה , ואז נהיה קדושים.

 

הרמב"ן – מביא את פרוש רש"י ומייד חולק עליו ואמר כך :"והעניין כי התורה הזהירה בעריות ובמאכלים האסורים והתירה הביאה איש באשתו ואכילת הבשר והיין, א"כ ימצא בעל התאווה מקום להיות שטוף בזימת אשתו ...... ולהיות בסובאי יין בזוללי בשר למו, וידבר כרצונו בכל הנבלות, שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה".

מה כוונתו של הרמב"ן ?

האדם נדרש לריסון עצמי מן התאוות החומריות. בא נאמר שאדם אוב לאכול הרבה בשר ולשתות הרבה יין, באה התורה ומצווה את האדם – תרסן את עצמך , תרסן את תאוותיך גם בדברים המותרים , וברגע שתצמצם את תאוותיך החומריות תהיה יכול יותר זמן לעבוד ולדבוק בה' יתב'.

הדרישה להיות קדוש מציבה בפנינו אתגר גדול. האדם נדרש לרסן את עצמו מתוך משמעת עצמית. התורה אינה קובעת לנו את המסגרת, המשימה מוטלת עלינו . אך , אם האדם יקיים את כל התרה כולה , ויישמר מכל האיסורים, ולא יידע להציב לעצמו גבולות ביחס לדברים שמותרים לו , שהוא חומד אותם, הוא עלול למצוא את עצמו בקטגוריה של – "נבל ברשות התורה".

הריסון החומרני צריך לבא מתוך האדם עצמו, הוא נדרש לחנך את עצמו על פי יכולותיו . חז"ל נסחו דרישה זו בלשון קצרה וקולעת : "קדש עצמך במותר לך" , והכוונה בכל התחומים .

 

היטיב לנסח את הדברים המגיד משנה בסוף הלכות שכנים. כך הוא אמר : "....... שתורתנו התמימה נתנה בתקון מדות האדם ובהנהגתו בעולם כללים באמירת קדושים תהיו והכוונה כמו שאמרו ז"ל קדש עצמך במותר לך שלא יהא שטוף אחר התאוות וכן אמרה ועשית הישר והטוב והכוונה שיתנהג בהנהגה טובה וישרה עם בני אדם ולא היה מן הראוי בכל זה לצוות פרטים לפי שמצות התורה הם בכל עת ובכל זמן ובכל ענין ובהכרח חייב לעשות כן ומדות האדם והנהגתו מתחלפת לפי הזמן והאישים....".

 

בתקופתנו ובעולמנו הדברים אינם פשוטים. העולם הפך להיות פוסט מודרני והשאפתנות של האדם הם ללא גבולות. קשיים רבים אורבים לאדם מכל פינה והיכולת של האדם לריסון עצמי לא קלה בכלל.

התורה לא קבעה לנו גבולות . אנו נתבעים לעמול על כך במהלך החיים. אנו חייבים מידי רגע למצוא את האיזון הנכון בין הנפש לגוף , בין השאפתנות לריסון העצמי ובין הדאגה הפרטית לעצמי לבין להיות כמו כולם.

אני רואה אתכם ב"ה מידי יום ,ואני רואה את התאווה הגדולה לשחק בפלאפונים , ולהיות שקועים בעניין זה. תלמידים מספרים בשיחות אישיות על שעות רבות שהם משחקים במשחקים ורואים סרטים במחשבים בבית. המון פעמים זה בא על חשבון של לימודים , של קריאת ספרים , של עשיית דברים מהותיים וחשובים, ואף על זמן של התפתחות תורנית ע"י לימוד תורה .

על זה באה התורה ומצווה : "קדושים תהיו" – תרסנו את עצמכם !!!!! תשימו גבולות ברורים לתאוות שלכם!!!!!

אנו ההורים חייבים לעזור לילדים בהצבת הגבולות , והיעד המרכזי בחיינו הוא : "קדושים תהיו".

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה לתלמידי מכינת ”עוז שלמה”

    פנימייה חדשה לתלמידי מכינת "עוז שלמה"

    קומה חדשה, בחומר וברוח – פנימייה חדשה ויפיפייה שחנכנו לרווחת התלמידים, תרומת משפחת פיצוט'ו.
    המשך לקריאה
  • בפעם ה-80: פותחים את שנת הלימודים תש”ף

    בפעם ה-80: פותחים את שנת הלימודים תש"ף

    אלפי תלמידי ומורי רשת בני עקיבא התחילו את שנת הלימודים תש"ף במוסדות הפרוסים בכל רחבי הארץ
    המשך לקריאה
  • מדד משרד החינוך קובע: מחנכים לערכים

    מדד משרד החינוך קובע: מחנכים לערכים

    מדד משרד החינוך מוכיח: מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הרשת הערכית ביותר
    המשך לקריאה