מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת קרח - כוחה החיובי וההרסני של המחלוקת / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת קרח - כוחה החיובי וההרסני של המחלוקת / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת קרח - כוחה החיובי וההרסני של המחלוקת / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

במרכזה של פרשתינו, אנו עדים למחלוקת קשה. קרח דורש ממשה לקבל תפקיד חשוב במערכת התפקידים בעם ישראל ומתלונן בפני משה על חוסר צדק בבחירת ההנהגה.
המשנה במסכת אבות, פרק ה' משנה י"ז,  עוסקת בנושא המחלוקת באופן כללי ואומרת:
" כל מחלוקת שהיא לשם שמים – אין סופה להתקיים ושאיננה לשם שמים – אין סופה להתקיים. איזוהי מחלוקת שהיא לשם שמים – זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים – זו מחלוקת קורח וכל עדתו".
התבוננות במשנה חשובה זו, מעלה מספר תמיהות:
1. ראשית כל, יש לשאול, מהי בכלל מחלוקת ומהי מהותה?
2. מהי כוונת המשנה במילים: "סופה להתקיים"? מהו ההיגיון בכך, שמחלוקת שהיא אמיתית, לשם שמים, סופה להתקיים? הרי לכאורה, אם סופה להתקיים, כלומר, שהמחלוקת תישאר, אין זה דבר טוב?! והרי מחלוקת היא דבר רע?
3. הדוגמא שמביאה המשנה למחלוקת שאינה לשם שמים חסרה לכאורה. הרי כשם שבמחלוקת לשם שמים הובאו שני נשואי המחלוקת - הלל ושמאי, כך, לכאורה, היה צריך להיות בדוגמא למחלוקת שאינה לשם שמים – מחלוקת קורח ועדתו מול משה? מדוע הצלע השנייה של המחלוקת – משה – איננה מובאת בדברי המשנה?
ראשית, יש להבין, מהי מהות המחלוקת באופן כללי. מסביר הרב ערן טמיר, כי שורש המילה מחלוקת הוא "חלק". העולם שלנו מורכב מחלקים רבים, הקשורים לעולם הטבע או מפרטים הקשורים להיסטוריה. אופיו של עולמנו הוא, כי הוא מורכב מחלקים רבים ומגוונים, כאשר לכל חלק יש אופי ומיוחדות משלו. על כל חלק מוטל התפקיד לצאת אל הפועל ולממש את תפקידו. לכן, באופן עקרוני, אסור להיבהל ממחלוקת, שהרי זהו כל עניינו של עולמנו, עולם החלקים, אך כל זה בתנאי אחד – שהמחלוקת היא אכן לשם שמים.
אך יש לברר מהי הכוונה במילים: " מחלוקת לשם שמים"?
כדי להבין עניין זה, יש להתחקות אחר המילה: " שמים". מסבירים חז"ל, כי שמים מורכבים מהמילים אש ומים. האש והמים הינם חלקים שונים, הפוכים לחלוטין אחד מהשני, כוחות שונים לגמרי במציאות. שני הכוחות ההפכיים והקיצוניים ביותר במציאות הם האש והמים. אמנם, לכל הכוחות ישנו מקור אחד, אחדותי, הכולל את הכל והוא התמצית של הכל, עולם השמים. לכן, מחלוקת לשם שמים היא כאשר כל חלק במציאות ובבריאה יודע, כי מקורו ומקור כל החלקים בעולם הוא אותו מקור. חשוב לדעת, כי לכל חלק יש את החשיבות והמיוחדות שלו, התפקיד המיוחד לו, כאשר כל החלקים משלימים זה את זה לפאזל  הכללי השלם – האחד.
מחלוקת לשם שמים, שסופה להתקיים, הכוונה היא כאשר כל חלק מאותה מחלוקת מבין את מקומו ואת תפקידו ויודע לתת את החשיבות והמקום לשאר החלקים ואף מבין, כי חלקו לא יהיה שלם אלא אם כן יתן מקום לשאר החלקים המשלימים אותו, כל חלק לפי ערכו וחשיבותו ואז הכלל הגדול ייבנה מסך כל החלקים גם יחד. במקרה כזה –סופה של המחלוקת להתקיים במובן החיובי, כלומר, אף חלק לא מזלזל בחלק השני, אלא אדרבא, כל חלק מבין את חיוניותו של החלק האחר וכל החלקים מבינים שרק באופן זה – יתוקן העולם.
אך אם, ח"ו, המחלוקת איננה לשם שמים, כאשר כל חלק איננו מבין את נחיצותו וחיוניותו של החלק השני ולא מכיר בערכו להתקיים, אלא חושב את עצמו לחלק גדול וחשוב יותר ולכן מבטל את שאר החלקים הקיימים במציאות ויוצא כנגדם למלחמה, אעפ"י שבאופן אמיתי, גם הם נצרכים לקיומו של העולם – אין סופה של מחלוקת זו להתקיים, כיוון שבסופו של דבר, אותם חלקים לא נתנו מקום לשאר החלקים להיות חלק מאותו פאזל גדול של קיום העולם, אזי כל חלק שהתנפח יותר מדי, על חשבונם של כל החלקים האחרים, ייאלץ אותו החלק לחזור לגודלו הטבעי והאמיתי ולא יוכל להתקיים.
המשנה מלמדת אותנו, כי מחלוקת שאינה לשם שמים היא מחלוקת בה צד אחד במחלוקת, בעולם החלקים, חושב שהוא הכל ואיננו נותן מקום לשאר החלקים האחרים וממילא – אין סופו להתקיים.
זה בדיוק מה שקרה עם קורח ועדתו. קורח איננו מבין את חשיבות העניין של חיבור כל החלקים גם יחד. קורח חושב, שרק חלקו הוא החשוב והוא איננו רואה את חשיבותם ונחיצותם של שאר החלקים. קרח איננו מבין, ששאר החלקים משלימים את חלקו שלו ונותנים לו מקום להתקיים. קורח איננו נותן מקום למשה, מנהיגם של ישראל. זוהי הסיבה לכך, שהמשנה איננה מזכירה את הצד של משה. המשנה מזכירה רק את קורח ועדתו, כדי לבטא ולהדגיש את העובדה, שמבחינת קורח ועדתו, הם לבד בעולם.
שום דבר איננו מעניין אותם, חוץ מעצמם.
לעומת זאת, משה רבינו, מנהיגם של ישראל,הוא סמל של כלל ישראל. משה במהותו מאמין, שצריך לחבר את כל הפרטים, כל אחד ואחד מעם ישראל לכלל האומה, כדי שהאומה תהיה אחת: " ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". על אף העובדה, שכל אחד ואחד מעם ישראל שונה מאחיו, באופיו, בדעותיו ובהנהגותיו, יש לדעת, כי לכל אחד יש מקום בפאזל הגדול וכל אחד מעם ישראל חייב לתת מקום ונחיצות וחשיבות לאחיו והן להבין ולדעת מהו בדיוק מקומו, באופן יחסי, לשאר חביריו.
נמצא לפי זה, שמחלוקת היא לכתחילה דבר מאוד חיובי (כאשר היא לשם שמים) כי מתוך כך, עולם החלקים מתברר כעולם אחד גדול ואחיד וכל אחד לומד מהו מקומו ותפקידו בעולם.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ”ל

    פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ"ל

    אולפנית בני עקיבא מירון חנכה פנימייה חדשה. במעמד חנוכת הפנימייה, על שמו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, השתתף בנו הרב שמאל אליהו.
    המשך לקריאה
  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה