מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת שמות - סיפור אהבה - הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

פרשת שמות - סיפור אהבה - הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

פרשת שמות - סיפור אהבה - הרב אפרים זיק ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

בתורה שלושה סיפורי אהבה ושידוכין אשר מתרחשים על יד הבאר.
הראשון, על יד הבאר בחרן, שם עֶבֶד אברהם מוצא את רבקה כאשה המתאימה ליצחק וכמי שתוכל למלא את מקומה של שרה אמנו ("ויביאה יצחק האהלה שרה אמו") השני, גם הוא בחרן, שם בבאר של סבא (בתואל) מוצא יעקב את רחל ומתאהב. בפרשתנו, משה רבינו, אשר מגיע כנמלט לבאר מדין, מוצא את זיווגו, ציפורה בת כהן מדיין.
 
מה מחפשים אבותינו בַּעֲלמה אותה הם נושאים לאישה?
 
- אצל עבד אברהם הדבר פשוט, ברור לו כי לא יוכל בזמן קצר לבחון את מכלול התכונות של הכלה אלא עליו לתת דגש לתכונת אופי אחת מרכזית, ולגבי השאר להשליך יהבו ותפילתו על הקב"ה, שיסייע בידו למלא את שליחתו באופן מלא. עבד אברהם מחליט שהתכונה החשובה ביותר לעלמה המצטרפת למשפחת אברהם היא הכנסת אורחים וטוב לב. כך הוא אכן בוחן את רבקה אשר נמצאה שלמה בזה וכן בעוד מעלות רבות כגון יופי, תבונה, נאמנות ועוד.
 
- מה בוחן יעקב ברחל? , מה הוא מחפש? נקרא את הפסוקים וניתן דגש למילה חוזרת"ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אמו ואת צאן לבן אחי אמו ויגש יעקב ויגל את האבן מעל פי הבאר וישק את צאן לבן אחי אמו" , יעקב רואה ברחל את בבואתה של אמו, לכן הוא בוחר בה. מה שמוכיח שבין אם זה בליינד דייט (יצחק) או כדרך המודרנים (יעקב) בסופו של דבר הגבר מחפש את אמא שלו.
 
- מה חיפש משה בבית יתרו מלבד מקלט מדיני? משה פוגש את בנות יתרו על הבאר, הוא פוגש אותן כדבוקה, הן לא מכניסות אורחים, להפך. יתרו נוזף בהן על שלא קראו למשה "ואיו , קראן לו ויאכל לחם" . משה בא לאהלו של יתרו ומקבל ממנו את צפורה בתו לאשה . נראה כי הקשר החל כקשר של אהבה בין משה לחותנו ורק מתוך זה נולד הקשר בין משה לצפורה. משה בחר בבתו כנראה מתוך שהניח שחונכה היטב. משה ראה בחתנו לא רק אדם חשוב ונשוא פנים , אלא אדם שהוא כהן, אדם אשר מחפש את הרוחניות בחיים, אדם אשר מחפש את מה שמעבר. משה המגיע ממלכות מצרים שהיא תרבות חומרית, מוצא אצל יתרו מזור רוחני,שם הוא נחשף לעבודת א-לוהים אמיתית. זאת יש לדעת שקודם מתן תורה אין כל ביקורת על כמרי העבודה זרה שכן אין מדובר באנשים אשר מתכחשים לדת האמת אלא באנשים אשר מחפשים אור בעולם חשוך שטרם נגה עליו אור סיני. ולראייה, התורה מספרת גם בשבח יוסף שלא נשא כנענית אלא נשא את אסנת בת פוטיפרע כהן און.  
 
בדורנו רבו המחפשים, ביטוי שגור אצל הצעירים " אני מחפש את עצמי" , כשלעצמו זהו דבר מבורך המצביע על רצינות מחד וחירות מאידך. אך תפקידנו להעניק להם 'גירסא דינקותא דלא משתכח', להעניק להם יסודות איתנים בתורת סיני, מחויבות להלכה ולמסורת כך שהביקוש הרוחני לא יקח אותם לכל אשר תפנה הרוח.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת ”לפיד תורת נחום” במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    לא מפקירים גיבור: תלמידי ישיבת "לפיד תורת נחום" במודיעין מתגייסים למען לניצול הפיגוע ביבנה

    תלמידי הישיבה התגייסו לעזור לניב נחימה, שנפצע אנוש בפיגוע, מתקשה לחזור לעבודה ומצבו הכלכלי של משפחתו ברוכת הילדים הורע מאד. צפו >
    המשך לקריאה
  • כנפי רוח גיליון 17

    כנפי רוח גיליון 17

    ועידת ישיבות ואולפנות בני עקיבא הראשונה לכבוד שמונים שנות חינוך ערכי
    המשך לקריאה
  • מנצחים, בעזרת הרוח

    מנצחים, בעזרת הרוח

    תלמידי ישיבת בני עקיבא אדר"ת בבת ים פגשו ספורטאים נכים ולמדו מהם שאין מגבלה גופנית העומדת בפני כוחות של אמונה ורצון.
    המשך לקריאה