מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת שמות - סיפור אהבה / הרב אפרים זיק ראש הישיבה

פרשת שמות - סיפור אהבה / הרב אפרים זיק ראש הישיבה

פרשת שמות - סיפור אהבה / הרב אפרים זיק ראש הישיבה

בתורה שלושה סיפורי אהבה / שידוכין אשר מתרחשים על יד הבאר.
הראשון, על יד הבאר בחרן, שם עֶבֶד אברהם מוצא את רבקה כאשה המתאימה ליצחק וכמי שתוכל למלא את מקומה של שרה אמנו ("ויביאה יצחק האהלה שרה אמו") השני, גם הוא בחרן, שם בבאר של סבא (בתואל) מוצא יעקב את רחל ומתאהב. בפרשתנו, משה רבינו, אשר מגיע כנמלט לבאר מדין, מוצא את זיווגו, ציפורה בת כהן מדיין.

מה מחפשים אבותינו בַּעֲלמה אותה הם נושאים לאישה?

- אצל עבד אברהם הדבר פשוט, ברור לו כי לא יוכל בזמן קצר לבחון את מכלול התכונות של הכלה אלא עליו לתת דגש לתכונת אופי אחת מרכזית, ולגבי השאר להשליך יהבו ותפילתו על הקב"ה, שיסייע בידו למלא את שליחתו באופן מלא. עבד אברהם מחליט שהתכונה החשובה ביותר לעלמה המצטרפת למשפחת אברהם היא הכנסת אורחים וטוב לב. כך הוא אכן בוחן את רבקה אשר נמצאה שלמה בזה וכן בעוד מעלות רבות כגון יופי, תבונה, נאמנות ועוד.

- מה בוחן יעקב ברחל? , מה הוא מחפש? נקרא את הפסוקים וניתן דגש למילה חוזרת "ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אמו ואת צאן לבן אחי אמו ויגש יעקב ויגל את האבן מעל פי הבאר וישק את צאן לבן אחי אמו" , יעקב רואה ברחל את בבואתה של אמו, לכן הוא בוחר בה. מה שמוכיח שבין אם זה בליינד דייט (יצחק) או כדרך המודרנים (יעקב) בסופו של דבר הגבר מחפש את אמא שלו.

- מה חיפש משה בבית יתרו מלבד מקלט מדיני? משה פוגש את בנות יתרו על הבאר, הוא פוגש אותן כדבוקה, הן לא מכניסות אורחים, להפך. יתרו נוזף בהן על שלא קראו למשה " ואיו , קראן לו ויאכל לחם" . משה בא לאהלו של יתרו ומקבל ממנו את צפורה בתו לאשה . נראה כי הקשר החל כקשר של אהבה בין משה לחותנו ורק מתוך זה נולד הקשר בין משה לצפורה. משה בחר בבתו כנראה מתוך שהניח שחונכה היטב. משה ראה בחתנו לא רק אדם חשוב ונשוא פנים , אלא אדם שהוא כהן, אדם אשר מחפש את הרוחניות בחיים, אדם אשר מחפש את מה שמעבר. משה המגיע ממלכות מצרים שהיא תרבות חומרית, מוצא אצל יתרו מזור רוחני,שם הוא נחשף לעבודת א-לוהים אמיתית. זאת יש לדעת שקודם מתן תורה אין כל ביקורת על כמרי העבודה זרה שכן אין מדובר באנשים אשר מתכחשים לדת האמת אלא באנשים אשר מחפשים אור בעולם חשוך שטרם נגה עליו אור סיני. ולראייה, התורה מספרת גם בשבח יוסף שלא נשא כנענית אלא נשא את אסנת בת פוטיפרע כהן און. 

בדורנו רבו המחפשים, ביטוי שגור אצל הצעירים " אני מחפש את עצמי" , כשלעצמו זהו דבר מבורך המצביע על רצינות מחד וחירות מאידך. אך תפקידנו להעניק להם 'גירסא דינקותא דלא משתכח', להעניק להם יסודות איתנים בתורת סיני, מחויבות להלכה ולמסורת כך שהביקוש הרוחני לא יקח אותם לכל אשר תפנה הרוח.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מצטיינים בכל‭ ‬החזיתות‭!‬

    מצטיינים בכל‭ ‬החזיתות‭!‬

    אנו גאים לברך את המנהלים, המנהלות, צוותי ההוראה, הלוגיסטיקה, התלמידים והתלמידות בישיבות והאולפנות שזכו באותות הצטיינות במגוון תחומים >
    המשך לקריאה
  • 107 שנים אחרי ”מסע המושבות” - האולפנות ממשיכות את המסע

    107 שנים אחרי "מסע המושבות" - האולפנות ממשיכות את המסע

    מסע המושבות - אז והיום ואנחנו. 150 בנות מ-8 אולפנות יצאו למסע של יומיים ברמת הנדיב, זכרון יעקב, מרחביה, כפר תבור, ראש פינה וחצור הגלילית.
    המשך לקריאה
  • ישיבת בני עקיבא נר תמיד זכתה בפרס ”חמד וחסד” של החמ”ד

    ישיבת בני עקיבא נר תמיד זכתה בפרס "חמד וחסד" של החמ"ד

    צוות הישיבה והתלמידים זכו בפרס על ארגון והפקת חתונות לזוגות מעוטי יכולת
    המשך לקריאה