מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת תולדות ובני עקיבא - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת תולדות ובני עקיבא - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת תולדות ובני עקיבא - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

רובה פרשת תולדות  עוסקת סביב התולדות, הילדים , ילדי יצחק ורבקה – הלא הם יעקב ועשיו. הפרשה כולה עוסקת ביחס ביניהם, מלידתם , דרך מכירת הבכורה , גניבת הברכות, ועד היפרדותו הכפויה של יעקב.

כבר בתחילת הפרשה , נזקקת התורה להגדרה המנגידה אותם זה לזה : " וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" ( בראשית פרק כה-כז). אם אנו רוצים ללמוד על יעקב ועשיו אנו חייבים לעיין בהגדרה זו.

יעקב מוגדר בתורה – "איש תם יושה אוהלים".

מהם האוהלים הללו , ומדוע כה חשוב לתורה לספר לנו עליהם ???

אצל רבותינו קיימות שתי מגמות.

האחת, באה לידי ביטוי בדברי חז"ל במדרש רבה פרשה ס"ג סימן י' :

"ויעקב איש תם יושב אוהלים – שני אוהלים, בית מדרשו של שם ובית מדרשו של עבר". במדרש זה אנו רואים שיעקב חובש את ספסלי בית המדרש . ( כך גם מפרשים המתרגמים אונקלוס ויונתן בן עוזיאל ).

חז"ל שמו לב לכפילות . מוזכרים בפסוק שני אוהלים, שני אוהלים המוכרים לנו של שם ועבר , אליהם הלכה אמם רבקה לדרוש את ה'.

אך מצד שני , עומדת מגמה הפוכה אצל פרשני הפשט, המתארים את יעקב כרועה צאן ואיש עבודה .הרשב"ם כותב : "יושב אהלים- רועה צאן אביו , כמו שפירשתי אצל יושב אהל ומקנה". גם האבן עזרא מפרש כך : "ויעקב יושב אהלים – וייתכן להיות פירושו כמו יושב אהל ומקנה".

במבט ראשון , לכאורה ישנן כאן שתי גישות הפוכות. האחת – רואה ביעקב תלמיד ישיבה, היושב ושוקד על תלמודו כל היום ואינו יוצא מבית המדרש, והשנייה – רואה בו בעיקר איש עבודה הרועה את צאן אביו.

אלא שבמבט עומק , שני ההפכים הם בעצם מבט אחד .

הזוהר בשמות כותב כך : זוהר כרך ב (שמות) פרשת תרומה דף קעה עמוד ב

"תנא אמר רבי שמעון, והבריח התיכון בתוך הקרשים מבריח מן הקצה אל הקצה דא הוא יעקב קדישא שלימא כמה דאוקימנא דכתיב (בראשית כה) ויעקב איש תם ישב אהלים יושב אהל לא כתיב אלא ישב אהלים תרי דאחיד להאי ואחיד להאי אוף הכא כתיב והבריח התיכון בתוך הקרשים מבריח מן הקצה אל הקצה דאחיד להאי ואחיד להאי, דתנינן מאי איש תם כתרגומו שלים, שלים מכלא שלים לתרין סטרין לעתיקא קדישא ולזעיר אפין, שלים לחסד עלאה ולגבורה עלאה ואשלים להאי ולהאי".

הסבר – זה הוא יעקב הקדוש והשלם כמו שהעמדנו ....... שניים שאחוז לזה ואחוז לזה, כך גם כאן.....שלם מכל שלם, לשני הצדדים......שלם לחסד ולגבורה........

יוצא מכאן שגם הזוהר נותן חשיבות לכפילות – אוהלים , אך לא שני אוהלי תורה ( שם ועבר ) , אלא יש כאן כפילות של שוני, אוהל תורה ואוהל של רועה.

זוהי דמותו הייחודית של יעקב – הוא גם בחור ישיבה וגם רועה צאן, הוא שלם גם בחסד וגם בגבורה , יעקב אוחז גם מזה וגם מזה. יעקב מאחד בתוכו את המגמה האלוקית , ליצור אומה הכוללת בתוכה את כוחות הקודש ואת כוחות החול משולבים יחד , כל אחד משולב עם השני. הקודש לא יכול ללא החול והחול אינו יכול ללא הקודש.

זהו יעקב – דמות ייחודית המשלבת קודש וחול.

גם אנו יכולים ללמוד מיעקב אבינו , והרי כבר הזכרנו בישיבה פעמים רבות את דברי הרמב"ן : "מעשה אבות סימן לבנים". תפקידינו לאחד בין העולמות, לאחוז בספרא ובסיפא ( בתורה ובחרב) .

ועתה אליכם בנים יקרים !!

אנו מדברים על תנועת "בני עקיבא" , שנקראת כך על שמו של רבי עקיבא שמסמל הן את הגבורה היהודית והן את לימוד התורה. הסמל של בנ"ע מבטא גם את הנושא של "תורה ועבודה". על הלוח הימני של הסמל כתובה האות ת' המסמלת את התורה , ועל הלוח השמאלי כתובה האות ע' המסמלת את העבודה .

הפתגם "קדש את חייך בתורה וטהרם בעבודה" הוא המהווה נר לרגלי תנועת בנ"ע. כמו"כ גם הבטאון של התנועה – "זרעים", מבטא מחד את הקשר לתורה – סדר זרעים שהוא הסדר הראשון בסדרי המשנה, ומצד שני הזרעים מבטאים את הקשר לעבודת החקלאות.

השילוב של התורה והעבודה – זהו בעצם גם החובה של כולנו , החובה של המדריכים והחניכים החברים בתנועה, זהו תפקידינו – לחבר את העבודה לתורה . שכל עיסוקינו יהיו על בסיס התורה .

אתם – בנים יקרים לומדים את התורה בישיבה , ועליכם להביא את קול התורה לסניפים, לחניכים , לעם ישראל , ובכך נקיים את תפקידינו – שילוב התורה בחול.

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • זוכרים ולומדים

    זוכרים ולומדים

    תלמידי כיתה ז' בישיבת בני עקיבא חץ קיימו אזכרה ושיעור לזכרו של הרב רזיאל שבח הי"ד.
    המשך לקריאה
  • אלוף המורים

    אלוף המורים

    המורה ידידיה צונץ מישיבת בני עקיבא "נתיבות חיים" בפסגת זאב, זכה בתואר מורה מצטיין ארצי בתחום החנ"ג .
    המשך לקריאה