מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת תולדות – שכנוע עצמי? תלוי מתי.../ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

פרשת תולדות – שכנוע עצמי? תלוי מתי.../ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

פרשת תולדות – שכנוע עצמי? תלוי מתי.../ הרב אריאל רוקח, ראש ישיבת בני עקיבא ראשון לציון

לרפואת פצועי פיגועי הטרור והצלחת המשטרה, צה"ל ושאר כוחות הביטחון!

"ויאמר יעקב מכרה כיום את בכורתך לי ויאמר עשו הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה...ויבז עשו את הבכורה"
עשו בז לבכורה בשני מובנים:
ויבז עשו – עשו אינו מבין באמת את ערכה של הבכורה אולם מכיון שיעקב מגלה בה ענין הוא חושש שמא הוא מפסיד כאן משהו ועל כן הוא משכנע את עצמו שזה מיותר על ידי הבוז שרוכש לבכורה. וכן מוכח מראש דבריו "הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה"
ויבז עשו – הוא אינו בז במילים אלא כתוצאה ממעשיו. עצם המכירה ליעקב מעידה שעשו אינו מבין את 'גודל הנכס' שבידו ועצם הוויתור על כך הוא הבזיון. משל לתינוק שאינו מבין ערכו של כסף, גם אם יש בידו כסף רב הוא מוכן ליתנו בעד דבר פעוט ערך.
כשאדם מועד וכושל הבעיה היא לא עצם הנפילה כמו השכנוע העצמי שבא לאחר הנפילה. האדם משכנע את עצמו שהוא בסדר.
עשו לאחר המכירה משכנע את עצמו שהוא בסדר "ויבז עשו" כך האדם לאחר המעידה מחפש כיצד לנחם עצמו בכך שמה שעשה – טוב שעשה.
כשאדם ישר עם עצמו הרי ששכנוע עצמי יכול להיות טוב. אי אפשר כל הזמן ללכת מסופק וחסר ביטחון, אולם כשאדם חי באשליות והוא אינו מבין מה יש בידו – השכנוע עשוי להיות לרועץ.
צריכים אנו ללמוד ולהתחזק ולעיין היטב מתי אנחנו ישרים עם עצמנו ומתי אנחנו מרמים את עצמנו.
שבת שלום

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • זוכרים ולומדים

    זוכרים ולומדים

    תלמידי כיתה ז' בישיבת בני עקיבא חץ קיימו אזכרה ושיעור לזכרו של הרב רזיאל שבח הי"ד.
    המשך לקריאה
  • אלוף המורים

    אלוף המורים

    המורה ידידיה צונץ מישיבת בני עקיבא "נתיבות חיים" בפסגת זאב, זכה בתואר מורה מצטיין ארצי בתחום החנ"ג .
    המשך לקריאה