מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת תולדות -"ויגדלו הנערים" – שוויון ושונות בתהליך החינוכי/ הרב אפרים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

פרשת תולדות -”ויגדלו הנערים” – שוויון ושונות בתהליך החינוכי/ הרב אפרים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

פרשת תולדות -"ויגדלו הנערים" – שוויון ושונות בתהליך החינוכי/ הרב אפרים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה

בפרשת השבוע, פרשת תולדות אנו קוראים על "גדילתם" - חינוכם של יעקב ועשו. הפסוקים סותמים ואומרים " ויגדלו הנערים – ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם ישב אהלים" ואמר על כך רש"י "כל זמן שהיו קטנים, לא היו ניכרים במעשיהם, ואין אדם מדקדק בהם מה טיבם. כיוון שנעשו בני שלוש עשרה שנה, זה פירש לבתי מדרשות וזה פירש לעבודה זרה".
ומכאן אנו מניחים כי יצחק נתן ליעקב ולעשו את אותו החינוך . הרבי מלובאוויטש זצ"ל ראה זאת בחיוב ואמר שלכל ילד יהודי יש לתת אפשרות חינוך שווה , ומה שהוא יעשה עם מה שקיבל ולאן יתפתח ויקח את הדברים זאת כבר אחריותו האישית. לעומתו, הרש"ר הירש ראה טעות במעשה יצחק אבינו שמבקש לתת לשני ילדים שונים בתכלית את אותו החינוך ולצפות ששניהם יפיקו ממנו את המירב וילכו בדרך התורה וכך כתב : "בשום מקום לא נמנעו חכמינו מלגלות חולשות ושגיאות, קטנות כגדולות, במעשי אבותינו הגדולים. ודווקא על ידי כך הגדילו תורה, והאדירו את לקחה לדורות. אף כאן, הערה אחת שלהם מרמזת לנו, כי הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם מקורו העיקרי היה לא רק בתכונותיהם, אלא גם בחינוכם הלקוי. כל עוד היו קטנים, לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות, תורת אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם ושכחו כלל גדול בחינוך: 'חנוך לנער על פי דרכו'. יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות מעמקי נפשו… המושיב את יעקב ועשו על ספסל לימודים אחד ובאותם הרגלי החיים מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה – מובטח לו שאת האחד מהם הוא מקלקל. יעקב נשאב ממעיין החוכמה בחפץ גובר והולך, ואילו עשו רק יצפה ליום בו ישליך מאחורי גבו את הספרים הישנים, ויחד איתם תעודת חיים גדולה, שהכיר אותה רק באופן חד צדדי… אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשו, אילו הקדימו לשאול את עצמם היאך יכולים גם האומץ, הכוח והגמישות הרדומים בנפש עשו – היאך יכולים כל אלה להטות שכם לעבודת ה', כי אז ה'גיבור' שלעתיד לא היה והפך ל'גיבור ציד' אלא ל'גיבור לפי ה" באמת. יעקב ועשו על כל נטיותיהם השונות, היו נשארים אחים תאומים ברוחם ובדרך חייהם… אך לא כן היה: 'ויגדלו הנערים'- רק משגדלו הנערים והיו לגברים, הופתעו הכל לראות כי אלה אשר מרחם אחד יצאו, ויחד נתגדלו, נתחנכו ולמדו, היו כה שונים בטבעם ומנוגדים במעשיהם".
אנו בישיבה חיים את המתח הזה בין רצוננו להוביל את כל התלמידים בדרך הישרה המרכזית לעבודת ה' וליראתו , לתורה ולמדע, ובין ההבנה כי יש לתת לתלמידים גם אפיקים שונים ומגוונים אל הקב"ה , שימצאו מסילות בלבבם ללכת במסילה העולה בית א-ל
שבת שלום

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • זוכרים ולומדים

    זוכרים ולומדים

    תלמידי כיתה ז' בישיבת בני עקיבא חץ קיימו אזכרה ושיעור לזכרו של הרב רזיאל שבח הי"ד.
    המשך לקריאה
  • אלוף המורים

    אלוף המורים

    המורה ידידיה צונץ מישיבת בני עקיבא "נתיבות חיים" בפסגת זאב, זכה בתואר מורה מצטיין ארצי בתחום החנ"ג .
    המשך לקריאה