מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת תולדות - מדוע לא הצליח יעקב לחנך את עשו ? / הרב שמואל רוזנבלום ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום מודיעין

פרשת תולדות - מדוע לא הצליח יעקב לחנך את עשו ? / הרב שמואל רוזנבלום ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום מודיעין
תמונת באנר

פרשת תולדות - מדוע לא הצליח יעקב לחנך את עשו ? / הרב שמואל רוזנבלום ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום מודיעין

חשבתם עם כך. דווקא אבות האומה הענקים לא הצליחו (חלקית) בחינוך של בניהם. מאברהם אומנם יוצא יצחק אולם במקביל ישמעאל ובני הפילגשים הרבים אינם עומדים בציפיות ונזרקים. אברהם יכול לתרץ את הכישלון באמא. שהרי יצחק נולד משרה הצדיקה וישמעאל מהגר. ואינו דומה החינוך של הגר והקטורה לזה של שרה.  אצל יצחק גם תירוץ זה לא קיים. שני  הבנים התאומים יצאו "מכרס אחת" מאותה אמא צדיקה. למרות זאת אחד מהבנים יצא יעקב – "איש תם"... והשני עשו שבסופו של דבר נהיה זר למשפחה ונזרק מייעודו של אברהם.

מדוע לא הצליח יצחק לחנך את עשו?

התשובה הפשוטה היא הבחירה החופשית. לא משנה מי הם הוריך ומהם השורשים שלך. לכל אדם ישנה בחירה חופשית להיות צדיק או רשע. ההורים יכולים להוות דוגמא אישית. ההורים יכולים לדבר אך הבן צריך להפנים ולרצות. יעקב רצה ועשו רצה משהו אחר.

הרש"ר הירש ( רבי שמשון רפאל הירש) מצא אפיק נוסף לכישלון בחינוך של עשו. הרש"ר הירש טוען שיצחק ורבקה טעו בגישה החינוכית שלהם. עשו נולד דמוני עם טמפרמנט כזה ויעקב היה "איש תם". אם אתה מושיב את 2 הבנים באותו בית מדרש ועל אותו ספסל הלימודים בהכרח תאבד מישהו. אי אפשר לחנך את כולם באותה דרך ובאותה מתווה. "חנוך לנער על פי דרכו". על פי דרכו שלו. יצחק ורבקה שגו שניסו לחנך את עשו כפי שהם מחנכים את יעקב. לכן עשו בעט ויצא לתרבות רעה

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • בונים חינוך - כנס סתיו ברשת מוסדות בני עקיבא

    בונים חינוך - כנס סתיו ברשת מוסדות בני עקיבא

    למידע על ההשתלמויות הארציות המתוכננות ברשת עד חנוכה >
    המשך לקריאה