מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת אמור – חובתנו כלפי הזולת / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת  אמור – חובתנו  כלפי  הזולת / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

פרשת אמור – חובתנו כלפי הזולת / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

הפרשה פותחת בציוויים לכוהנים להיות קדושים , ובכל הקשור לעניין קדושת הכהנים.

לאחר מכן , הפרשה מתחילה לפרוס יריעה רחבה של החגים והמועדות במשך השנה : ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות , פסח שבועות....... ומביאה את הקורבנות המובאים בכל חג ומועד.

בתוך פרשיות החגים מופיע הפסוק :   ויקרא פרק כג

(כב) וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם:

הבעיה לגבי פסוק זה הוא : א. עניין זה כבר נאמר פעם אחת בפרשת קדושים :    (ויקרא פרק י"ט)

(ט) וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ לִקְצֹר וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט:

א"כ מדוע צריך לכתוב עניין זה פעם שנייה , הרי למדנו את עניין מתנות העניים בפרשת קדושים ?

ב. מדוע פסוק זה מופיע בתוך פרשת המועדות , הרי עניין מתנות העניים לא קשור בכלל לעניין המועדות ?

שיטת רש"י :

ובקצרכם – חזר ושנה לעבור עליהם בשני לאוין. אמר רבי אבדימס ברבי יוסף מה ראה הכתוב ליתנה באמצע הרגלים, פסח ועצרת מכאן וראש השנה ויום הכפורים והחג מכאן, ללמדך שכל הנותן לקט שכחה ופאה לעני כראוי, מעלין עליו כאילו בנה בית המקדש והקריב קרבנותיו בתוכו:

רש"י טוען 2 טענות :

א.             עניין זה נשנה פעמיים כדי לומר לנו שמי שלא יתן את מתנות העניים יעבור על 2 לאווין משום שזוהי עבירה חמורה ביותר .

ב.              ומדוע זה נכתב בתוך פרשת המועדות ? כדי לומר שמי שנותן מתנות עניים , כאילו הוא מקריב קורבנות בבית המקדש . לכן – עניין זה נכתב בתוך עניין המועדות והבאת הקורבנות בכל חג ומועד , כדי לשבח את מי שנותן מתנות עניים , ששכרו כ"כ גדול שכאילו הוא מקריב קורבנות בבית המקדש.

שיטת האבן עזרא :

וטעם להזכיר ובקצרכם את קציר ארצכם פעם שנית, בעבור כי חג שבועות בכורי קציר חטים, הזהיר שלא תשכח מה שצויתיך לעשות בימים ההם:

האב"ע  מסביר שהתורה מזהירה כאן שנית , משום שהפסוקים הקודמים לפסוק של מתנות העניים עוסק בחג השבועות וחג השבועות הינו "ביכורי קציר חיטים", ולכן ראוי עתה להתריע שבשעת הקציר לא ישכח בעל השדה את חובתו כלפי העניים . א"כ לפי האב"ע הפסוק בא דווקא כאן בגלל סמיכותו לחג השבועות.

תזכורת – שאתה עומד עתה לקצור , אל תשכח לתת לעניים את מה שמגיע להם.

שיטת הרמב"ן :

ובקצרכם את קציר ארצכם לא תכלה – לשון רש"י, חזר ושנה בהם, לעבור עליהם בשני לאווין. ור"א אמר כי הטעם בעבור כי חג השבועות בכורי קציר חטים הזהיר שלא תשכח מה שצויתיך לעשות בימים ההם. והנכון בעיני כי "ובקצרכם את קציר ארצכם" רמז לקציר הנזכר בראש הפרשה, יאמר כי כשתבואו אל

הארץ וקצרתם את העומר ראשית קצירכם לא תכלה פאת השדה ההוא לצורך העומר ולא תלקט הלקט, לומר שלא תדחה המצווה ההיא את הלאוין האלה:

לשיטת הרמב"ן – קושרים את מצוות פאה ולקט למצוות הקרבת העומר מהקציר הראשון – שלא יחשוב אדם שקצירת מוצאי יו"ט ראשון של חג הפסח דוחה את מצוות לקט ופאה , שהרי היינו חושבים שרק כאשר האדם קוצר בשבילו – אז הוא צריך לתת מתנות עניים , אבל כאשר הוא קוצר למען מצווה – הקרבת העומר מהקציר הראשון – זוהי מצווה והיינו חושבים שברגע שהאדם מקיים מצווה , אז הוא לא צריך לתת מתנות עניים , ולכן התורה חוזרת ומדגישה , שאפילו בקציר של מצווה , יש לקיים את כל המצוות של מתנות עניים.

אך הסבר חשוב נותן בעל ה-"משך חכמה" [ הגאון ר' מאיר שמחה מדווינסק בספרו המשך חכמה].

התורה חוזרת כאן על מצוות פאה ולקט לעניים כדי לעורר בנו את חובתנו כלפי הזולת ב-3 זמנים. בתחילת הקציר , באמצעו , ובסופו. בתחילת הקציר אנו צריכים לתת את העומר לה' , בתוך הקציר – אנו מצווים להניח לעניים לקט ושכחה , ובסוף הקציר אנו חייבים להשאיר לעני פאה .

ע"י כל המצוות הללו והדאגה לעניים בכל 3 השלבים – בתחילת הקציר ,באמצעו ובסופו, תושרש בנו מידת החמלה כלפי הנצרכים , וכך נגיע לשלמות כלפי ה'.

א"כ לפי זה אנו צריכים בעצם בכל פעולה שלנו , לא לחשוב רק עלינו, אלא לחשוב על הזולת , על העניים, מה הם צריכים לקבל מאיתנו, מה ה' צריך לקבל מאיתנו . ע"י זה שהאדם לא יחשוב רק על עצמו , הוא יתרגל לחשוב כיצד הוא יכול לעזור לאחרים .

אולי זה יפרש את העניין של תלמידי ר"ע. היות והם גדלו על העניין שחינך אותם רבם – ר"ע , היינו מצפים שהם ראשית – כל יחשבו על האחר ולא על עצמם, הם קיימו את "ואהבת..." , אבל לא מספיק, היינו מצפים מהם להתנהגות כזו שתשים את החברים במרכז ולא את עצמי.

יה"ר שתמיד נוכל לחשוב על האחרים , שנדע להסתכל ראשית , מה אני צריך לעשות שלחבר יהיה טוב, והשאלה הזו תישאל לפי שאני מסדר את הדברים לעצמי.

אני מאחל לכולנו שנהיה תמיד מהנותנים וחו"ח לא מן המקבלים, ותמיד נדע לכבד את האחרים יותר ממה שאנו מכבדים את עצמנו.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • לרגל שנת ה-80: הצגה לעובדי הרשת!

    לרגל שנת ה-80: הצגה לעובדי הרשת!

    הצגת החנוכה "גיבור" לעובדי הרשת בלבד! הצגה סוחפת, מצחיקה ומרגשת לכבוד חנוכה. לפרטים היכנסו >
    המשך לקריאה
  • לאחר 4 ימי מסע: ישיבת כפר הרא”ה סיימו את ”מסע מי-ם לעם”

    לאחר 4 ימי מסע: ישיבת כפר הרא"ה סיימו את "מסע מי-ם לעם"

    במסע צעדו התלמידים בעקבות הרב נריה זצ"ל שיצא מירושלים להקמה ולעשיה הגדולה שלו, לישיבת בנ"ע כפר הרא"ה - עשייה שהיא מהפכה.
    המשך לקריאה
  • אזכרתו של מו”ר הרב אברהם צוקרמן זצ”ל

    אזכרתו של מו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל

    אזכרה למו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל היום - יום חמישי, ט"ז בחשוון (14/11) בשעה 15:45 בבית העלמין כפר הרא"ה. הציבור מוזמן
    המשך לקריאה