מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת "וישב"-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל"ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך באולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת ”וישב”-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל”ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ”ך באולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת "וישב"-הבהרות גיאוגרפיות כרקע לעלילות בפרק ל"ז/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך באולפנת בני עקיבא צפירה

בני יעקב הגדולים, חוץ מיוסף ובנימין, יוצאים לרעות את צאן המשפחה בשכם (פרק ל"ז, פס' י"ב), הנמצאת כ100 ק“מ צפונית לחברון. ולמה כה רחוק? כי היה זה בתק׳ הקיץ, שהרי נאמר: "והבור ריק, אין בו מים" (פס' כ"ד). ובאזור חברון הייתה התיישבות צפופה, ורוב השטחים נוצלו לחקלאות, ולכן שטחי המרעה מצטמצמים. בקיץ השדות יבשים, והשאריות החקלאיות שם אזלו. כמו כן היו שם, ודאי, גם הרבה עדרים, ולכן יש בעיה המרעה מובנת. מאידך, באזור שכם הייתה אז התיישבות דלילה, והראיה: האחים מודיעים לאביהם, ש"חיה רעה אכלתהו" (פס' ל"ג), ויעקב מאמין. כידוע, חיות רעות יכולות להיות רק באזורים דלילים מישובים. לכן יש שם יותר שטחי מרעה, ובעלי עדרים גדולים נהגו לנדוד לשם לכמה חדשים, כשתם האוכל בשדות אזור מגוריהם.
לכן נשלח יוסף לבקרם, ולהביא ליעקב דיווח על מצבם, וכד'.
ועוד ראיה: מסופר שיוסף טועה, ואיש יודע לכוונו לאחיו. הכיצד? אלא, במקום דל בתושבים, קבוצה של עשרה אנשים, המגיעה לכמה חודשים, עושה רושם, ומטבע הדברים כל מקומי ממהר להתקשר אליהם, לסחור עימם, לשוחח, וכך הם מקבלים מידע עליהם
ושימו לב שנאמר: " ויאמר ישראל אל יוסף" (פס' י"ג), ולא יעקב, כי למעשה שלהלן, יש השלכות לעתיד המשפחה ועם ישראל: הירידה למצרים. וזכרו כלל : אם כתוב "יעקב", אזי מדובר על עניין הקשור לזמן התרחשותו בהווה, כגון: "ויקרע יעקב שמלתיו" (פס' ל"ד).  וכשכתוב "ישראל", יש כאן רמז לעתיד, כגון: "ויסע ישראל וכל אשר לו" (לכיוון מצרים, פרק מ"ו, פס' א').
ועוד נקודה: נאמר: “וישלחהו מעמק חברון“ (פס׳ י“ד), ושואל רש“י: הרי חברון היא על הר?! ותשובתו המדרשית: יש כאן רמז היסטורי: כאן מתחילה התגשמות רצון ה׳ ב“ברית בין הבתרים“ (פרק ט“ו, י“ג- י“ד). אזי פרוש “עמק“= רעיון, מחשבה, עמוקה- נסתרת. כלומר, יעקב, בשולחו את יוסף, אינו מודע למהלך האלוקי. ולכן הוא עושה מעשה, לכאורה, תמוה: לשלוח את יוסף לאחים, ביודעו את יחסם אליו.  אמנם הוא לא חשב על רצח, אבל למה להעמידו במצב לא נעים?!  ואולי הקב“ה "הכשילו", כדי להתחיל את מימוש גזרתו הנ"ל. אבל עפ“י הפשט אין קושיא, כי חברון היא אכן נמצאת בעמק בין הרי חברון. כלומר, האזור כולו הוא אכן גבוה מעל פני הים, אך העיר  נמצאת בין רכסי הרים, ובנויה בעמק, שמסביבו הרים או גבעות, וכל מי שביקר שם רואה זאת בבירור.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה