פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

-
פרשת וישלח
- פרשת וישלח-עם לבן גרתי.../ הרב שלום מלול, ראש ישיבת בני עקיבא לפיד מודיעין
- פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה
- הכל בגלל הרוח לפרשת וישלח - הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה אפרת
- פרשת וישלח – להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות
- פרשת וישלח / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה
- פרשת וישלח/ הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בני עקיבא נתניה
- שלוש דקות על פרשת וישלח, תשע"ה/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- שלוש דקות על פרשת וישלח/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- האם יעקב אבינו היה פוליטיקאי? - לפרשת וישלח תשע"ה/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- פרשת וישלח/ הרב אלמוג וגנר, ראש ישיבת בני עקיבא חדרה
- דברים לקראת שבת פרשת וישלח/הרב מיכה קלצהנדלר, ראש ישיבת בני עקיבא אור עציון
- פרשת וישלח – "יש לי רב...יש לי כל..."/ הרב שרגא פרוכטר, ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה
על מה שקרה במאבק בין יעקב למלאך ( פרק ל"ב, פס' כ"ה) אומר ה “כלי יקר“: “רבו הדעות, הן קצרה אורך היריעה האחת, מלהעלות עליה כל דעות המפרשים. אמרתי, הלא לאלקים פתרונים"..., ולכן הוא מפרש זאת, על דרך הסוד, כמאבק עם המלאך “ס-מאל“. אך גם עפ"י הפשט יש הסברים לאירוע, ונביא מעט מהן: מעניין לדעת, שהרמב“ם סובר, שהיה זה חלום נבואי, והרמב“ן חולק עליו באומרו: הכיצד הוא צלע על ירכו במציאות?! (פס׳ ל“ב). על כך עונה רד"ק, שהקב"ה עשה לו זאת "לפי שהיה פוסח במחשבתו"- לא האמין בלב שלם בהבטחות השמירה עליו, כי שמא חטא ואיבד זכויותיו. אבל: "אחר כמה הבטחות אשר עשה עמו האל", היה כבר צריך לבטוח. לכן נענש על דרך "מידה כנגד מידה להיות פוסח בגופו". חששו בא לידי ביטוי בהמשך, בהתחנפותו לעשיו בדיבור (אדוני- עבדך...), ובמעשה (מתנות, השתחוויות...). ומה כאן המסר? עפ"י רד"ק ו"חזקוני“, רצה הקב"ה לחזק ולברך את יעקב לקראת ההמשך, ולהראותו, שעשיו, כמו המלאך, לא יוכל לפגוע בו. עפ"י “דעת מקרא“ יש כאן רמז לדורות, שגם עם ישראל יישאר בעתיד “ עם לבדד ישכון"...(“במדבר“ כ“ג, ט׳), “ה׳ בדד ינחנו"...(“דברים“ ל“ב, י“ב), ועוד. יהיו לו מאבקים נגד אומות העולם שונאים, ולבסוף לא יצליחו האומות לנצחנו, לכלותינו. ועד מתי יימשכו המאבקים? – “עד עלות השחר“ – עד ימות הגאולה, ואז ייפסקו המאבקים נגדנו, ועם ישראל יהיה אור לגויים. כנראה שאנו עתה עדיין בשלב הראשון, אולי בסופו, אבל כבר רואים גם את ניצני הגאולה.
עפ“י רשב“ם, יעקב עבר את היבוק, כדי לברוח מעשיו, ולכן שלח הקב“ה מלאך לעכבו, שיפגוש את עשיו, ויראה, שה׳ יצילהו, ויקיים הבטחתו לשמור עליו. ניתן לומר, שרצון יעקב לברוח, מוכיח על חוסר בטחון בה׳, כרד"ק. המאבק מסתיים בחוסר הכרעה (פס' כ"ו), והמלאך פגע מעט ביעקב, לרמוז לו, שחטא מעט, בכך שפחד מעשיו, כנ"ל. ובגלל שהמלאך לא הצליח להכריע במאבק הפיזי את יעקב, הוא נגע ב "כף ירכו" (פס' כ"ו), ונקע אותה. הרמז הסמלי הוא: עפ"י "חזקוני": זהו עונש קטן ליעקב על פחדו מעשיו. י"א, שכאשר הגויים לא מצליחים לפגוע בנו פיזית, הם מחפשים לפגוע בערמה. עפ"י "דעת מקרא" פגע המלאך באיבר ההולדה, (ויש לכך ביסוס בלשון המקרא). המשמעות: "והיה זה סימן לבנים, שבכל ההשמדות שגזרו מלכויות הרשעה...,ובכללן... גרמניה הנאצית, על ישראל, היו ילדי ישראל ראשונים לפגיעה"... .בכל אופן, צליעת יעקב מסמלת את צרותינו לאורך ימים, ונקווה, שיגיעו לקיצם במהרה בימינו.
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
-
נטועות בארץ
תלמידות הפנימייה של אולפנת בני עקיבא סגולה החליטו ליזום נטיעות לכבוד ראש חודש שבט מסביב לפנימייה.המשך לקריאה