מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת ”וישלח”- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ”ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

על מה שקרה במאבק בין יעקב למלאך  ( פרק ל"ב, פס' כ"ה)  אומר ה “כלי יקר“: “רבו הדעות, הן קצרה אורך היריעה האחת, מלהעלות עליה כל דעות המפרשים. אמרתי, הלא לאלקים פתרונים"..., ולכן הוא  מפרש זאת, על דרך הסוד, כמאבק עם המלאך “ס-מאל“. אך גם עפ"י הפשט יש הסברים לאירוע, ונביא מעט מהן: מעניין לדעת,  שהרמב“ם סובר, שהיה זה חלום נבואי, והרמב“ן חולק עליו באומרו: הכיצד הוא צלע על ירכו במציאות?! (פס׳ ל“ב). על כך עונה רד"ק,  שהקב"ה עשה לו זאת "לפי  שהיה פוסח במחשבתו"- לא האמין בלב שלם בהבטחות השמירה עליו, כי שמא חטא ואיבד זכויותיו. אבל: "אחר כמה הבטחות אשר עשה עמו האל", היה כבר צריך לבטוח. לכן נענש על דרך "מידה כנגד מידה להיות פוסח בגופו". חששו בא לידי ביטוי בהמשך, בהתחנפותו לעשיו בדיבור (אדוני- עבדך...), ובמעשה (מתנות, השתחוויות...). ומה כאן המסר? עפ"י רד"ק  ו"חזקוני“, רצה הקב"ה לחזק ולברך את יעקב לקראת ההמשך,  ולהראותו, שעשיו, כמו המלאך, לא יוכל לפגוע בו.  עפ"י “דעת מקרא“  יש כאן רמז לדורות, שגם עם ישראל יישאר בעתיד “ עם לבדד ישכון"...(“במדבר“ כ“ג, ט׳),  “ה׳ בדד ינחנו"...(“דברים“ ל“ב, י“ב), ועוד. יהיו לו מאבקים נגד אומות העולם שונאים,  ולבסוף לא יצליחו האומות לנצחנו, לכלותינו. ועד מתי יימשכו המאבקים? – “עד עלות השחר“ – עד ימות הגאולה, ואז ייפסקו המאבקים נגדנו, ועם ישראל יהיה אור לגויים. כנראה שאנו עתה עדיין בשלב הראשון, אולי בסופו, אבל כבר רואים גם את ניצני הגאולה.
עפ“י רשב“ם, יעקב עבר את היבוק, כדי לברוח  מעשיו, ולכן שלח הקב“ה מלאך לעכבו, שיפגוש את עשיו, ויראה, שה׳ יצילהו, ויקיים  הבטחתו לשמור עליו. ניתן לומר, שרצון יעקב לברוח, מוכיח  על חוסר בטחון בה׳,  כרד"ק.  המאבק מסתיים בחוסר הכרעה (פס' כ"ו), והמלאך פגע מעט ביעקב, לרמוז לו, שחטא מעט, בכך שפחד מעשיו, כנ"ל.  ובגלל שהמלאך לא הצליח להכריע במאבק הפיזי  את יעקב, הוא נגע  ב "כף ירכו" (פס' כ"ו), ונקע אותה. הרמז הסמלי הוא: עפ"י "חזקוני": זהו עונש קטן ליעקב על פחדו מעשיו.  י"א, שכאשר הגויים לא מצליחים לפגוע בנו פיזית, הם מחפשים לפגוע בערמה.  עפ"י "דעת מקרא" פגע המלאך באיבר ההולדה, (ויש לכך ביסוס בלשון המקרא). המשמעות: "והיה זה סימן לבנים, שבכל ההשמדות שגזרו מלכויות הרשעה...,ובכללן... גרמניה הנאצית, על ישראל, היו ילדי ישראל ראשונים לפגיעה"... .בכל אופן, צליעת יעקב מסמלת את צרותינו לאורך ימים, ונקווה, שיגיעו לקיצם במהרה בימינו.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה