מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת ”וישלח”- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ”ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת "וישלח"- לפשר המאבק עם מלאך/ מנחם אדלשטיין, מורה לתנ"ך, אולפנת בני עקיבא צפירה

על מה שקרה במאבק בין יעקב למלאך  ( פרק ל"ב, פס' כ"ה)  אומר ה “כלי יקר“: “רבו הדעות, הן קצרה אורך היריעה האחת, מלהעלות עליה כל דעות המפרשים. אמרתי, הלא לאלקים פתרונים"..., ולכן הוא  מפרש זאת, על דרך הסוד, כמאבק עם המלאך “ס-מאל“. אך גם עפ"י הפשט יש הסברים לאירוע, ונביא מעט מהן: מעניין לדעת,  שהרמב“ם סובר, שהיה זה חלום נבואי, והרמב“ן חולק עליו באומרו: הכיצד הוא צלע על ירכו במציאות?! (פס׳ ל“ב). על כך עונה רד"ק,  שהקב"ה עשה לו זאת "לפי  שהיה פוסח במחשבתו"- לא האמין בלב שלם בהבטחות השמירה עליו, כי שמא חטא ואיבד זכויותיו. אבל: "אחר כמה הבטחות אשר עשה עמו האל", היה כבר צריך לבטוח. לכן נענש על דרך "מידה כנגד מידה להיות פוסח בגופו". חששו בא לידי ביטוי בהמשך, בהתחנפותו לעשיו בדיבור (אדוני- עבדך...), ובמעשה (מתנות, השתחוויות...). ומה כאן המסר? עפ"י רד"ק  ו"חזקוני“, רצה הקב"ה לחזק ולברך את יעקב לקראת ההמשך,  ולהראותו, שעשיו, כמו המלאך, לא יוכל לפגוע בו.  עפ"י “דעת מקרא“  יש כאן רמז לדורות, שגם עם ישראל יישאר בעתיד “ עם לבדד ישכון"...(“במדבר“ כ“ג, ט׳),  “ה׳ בדד ינחנו"...(“דברים“ ל“ב, י“ב), ועוד. יהיו לו מאבקים נגד אומות העולם שונאים,  ולבסוף לא יצליחו האומות לנצחנו, לכלותינו. ועד מתי יימשכו המאבקים? – “עד עלות השחר“ – עד ימות הגאולה, ואז ייפסקו המאבקים נגדנו, ועם ישראל יהיה אור לגויים. כנראה שאנו עתה עדיין בשלב הראשון, אולי בסופו, אבל כבר רואים גם את ניצני הגאולה.
עפ“י רשב“ם, יעקב עבר את היבוק, כדי לברוח  מעשיו, ולכן שלח הקב“ה מלאך לעכבו, שיפגוש את עשיו, ויראה, שה׳ יצילהו, ויקיים  הבטחתו לשמור עליו. ניתן לומר, שרצון יעקב לברוח, מוכיח  על חוסר בטחון בה׳,  כרד"ק.  המאבק מסתיים בחוסר הכרעה (פס' כ"ו), והמלאך פגע מעט ביעקב, לרמוז לו, שחטא מעט, בכך שפחד מעשיו, כנ"ל.  ובגלל שהמלאך לא הצליח להכריע במאבק הפיזי  את יעקב, הוא נגע  ב "כף ירכו" (פס' כ"ו), ונקע אותה. הרמז הסמלי הוא: עפ"י "חזקוני": זהו עונש קטן ליעקב על פחדו מעשיו.  י"א, שכאשר הגויים לא מצליחים לפגוע בנו פיזית, הם מחפשים לפגוע בערמה.  עפ"י "דעת מקרא" פגע המלאך באיבר ההולדה, (ויש לכך ביסוס בלשון המקרא). המשמעות: "והיה זה סימן לבנים, שבכל ההשמדות שגזרו מלכויות הרשעה...,ובכללן... גרמניה הנאצית, על ישראל, היו ילדי ישראל ראשונים לפגיעה"... .בכל אופן, צליעת יעקב מסמלת את צרותינו לאורך ימים, ונקווה, שיגיעו לקיצם במהרה בימינו.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • אזכרתו של מו”ר הרב אברהם צוקרמן זצ”ל

    אזכרתו של מו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל

    אזכרה למו"ר הרב אברהם צוקרמן זצ"ל היום - יום חמישי, ט"ז בחשוון (14/11) בשעה 15:45 בבית העלמין כפר הרא"ה. הציבור מוזמן
    המשך לקריאה
  • בקשתה האחרונה של ניצולת השואה

    בקשתה האחרונה של ניצולת השואה

    שרה פרייליך ז"ל הובאה למנוחות בבית העלמין ירקון. בעבר היא ביקשה שביום הלוויתה לא ישכחו אותה. תלמידות אולפנת הדר גנים התייצבו.
    המשך לקריאה
  • בית שמש: נחנכה המכינה הקדם צבאית ”ידידיה” של מרכז יב”ע

    בית שמש: נחנכה המכינה הקדם צבאית "ידידיה" של מרכז יב"ע

    ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך, חנכה היום את מכינת "ידידה"מרכז ישיבות בני עקיבא בעיר: "המטרה מבחינתנו היא לעודד צעירים להיות בבית שמש"
    המשך לקריאה