מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

תורה במדבר - הרב עמי צברי ראש אולפנת תהילת ישראל אילת

תורה במדבר - הרב עמי צברי ראש אולפנת תהילת ישראל אילת

תורה במדבר - הרב עמי צברי ראש אולפנת תהילת ישראל אילת

עם ישראל יצא ממצרים וקיבל את התורה במדבר סיני. באמצע שומקום.

נשאלת השאלה מדוע נתנה התורה דוקא במקום מרוחק ומבודד כמו המדבר ?

חכמינו מביאים לכך כמה תשובות. נביא כמה מהם :

1.המדבר הוא הפקר. לא שייך לאף אחד. כך גם התורה היא הפקר וכל מי שרוצה יכול לקחת ולהשתמש בה.

2. "למה במדבר סיני מכאן שנו חכמים בג' דברים ניתנה התורה באש ובמים ובמדבר ...ולמה ניתנה בג' דברים הללו? אלא מה אלו חנם לכל באי העולם כך דברי תורה חנם הם ...".
3. הסבר אחר שם במדרש - ...כל מי שאינו עושה עצמו כמדבר הפקר אינו יכול לקנות את החכמה והתורה לכך נאמר "בְּמִדְבַּר סִינַי": - האדם צריך להתנהג כמו הפקר (לא בהפקרות ח"ו) בענוה ובנמיכות ולא בגאווה ועליונות. כדי לזכות בתורה ובתוכנה צריך האדם להתנהג בצורה נמוכה .

חג השבועות הוא חג מתן תורה,  שאותו אנו מציינים בכל שנה ושנה בו' בסיון, הוא בראש ובראשונה סימן ליציבות, להמשכיות, לעקביות ולמחויבות לאירוע המדהים והמשמעותי ביותר שאירע בעולם - והוא מתן תורה. חז"ל אומרים, שכל מה שעתיד לחדש תלמיד בכל דור ניתן כבר למשה בסיני. כלומר למשה רבינו ניתנו כל המצוות, החוקים, העקרונות ההלכתיים ובעצם כל תורה שבכתב וגם תורה שבעל פה, שהיא עתידה להתגלות בכל הדורות.

הר"ן (רבינו ניסים בן המאה ה-13), בספרו "דרשות הר"ן" מדמה זאת לסוג של תל, כשבעצם בכל דור ודור אנו מגלים וחושפים עוד שכבה ועוד רובד, ומגלים את מה שמשה קיבל מסיני. סוג של משימה למצוא את מה שבעצם הוסתר מאתנו, ולבדוק מה המשמעות של דברים אלו אלינו בכל דור ודור.

בחג השבועות אין מצוה מיוחדת לחג, אבל יש כמה מנהגים. כגון : אכילת מאכלי חלב - זהו מנהג (לא חובה !) כדי לקיים "דבש וחלב תחת לשונך" שנמשלו דברי תורה לחלב (ועוד סיבות עי' בספר התודעה, שבועות), מנהג לימוד כל הלילה (ה"תיקון"), הוא גם מנהג ע"מ לתקן את העובדה שעמ"י בלילה שלפני מתן תורה ישן.

ויש עוד מנהג, לקרוא בחג שבועות את מגילת רות. מגילת רות - היא אות וסימן לכאורה להיפוך הגמור של מתן תורה בסיני. רוב העלילה של מגילת רות מתרחשת בארץ ישראל, בניגוד לתורה שניתנה בסיני. במגילה יש ציון בין של מצוות הקשורות בארץ - היציאה מהארץ לחו"ל, הדבקות בארץ ומתנות עניים בשדה. במגילה אנו מזהים את "תורת המפגשים" והיחסים המרתקים בין בני האדם לבין עצמם. רות ונעמי, נעמי ואנשי בית לחם, רות ובועז, הגואל, השכנות וכו'.

אולם, לענ"ד,  יש עוד הבדל משמעותי בין מתן תורה למגילת רות. מתן תורה הינו אבן היסוד לקיומנו, ראשית לדרכינו ומקור לכל אשר אנחנו עושים, את המסורת וההמשכיות. ולעומת מגילת רות - רות המואביה, אשר דבקה בחמותה ומתגיירת, מסמלת אולי את ההפך, את הדינמיות והשינוי ביהדות. המהפך האדיר שעשתה רות מבית של ע"ז במואב לתחת כנפי השכינה, ובהמשך, שמצאצאיה יוצא דוד המלך והמשיח, בא להמחיש לנו כי מצד אחד "זאת התורה לא תהא מוחלפת", אולם מצד שני - יש מקום להתחדשות, לשינויים ולדינמיות. כל כולה של מגילת רות הוא חידוש עצום, קבלה של החדש לקהילה (הגר), שינוי בדפוסי חיים, ניסיון להחיות את זכרון המת ע"י בועז ורות, ומצד שני, יצירת חיים חדשים בלידת הצאצאים והשושלת החדשה שבסוף המגילה.

ישן וגם חדש צריכים לבוא ביחד בבחינת: "הישן יתחדש והחדש יתקדש". משימה לא פשוטה בחג השבועות, לציין את חג מתן תורה ולקרוא במגילת רות. משימה חינוכית, יומיומית איך משמרים ומתחדשים.

כך גם בדרכנו ובעבודתנו החינוכית הכללית והעקרונית , וכן היומיומית והפרטית - איך מצד אחד לשמור את המסורת והקיים, ומצד שני להתחדש ולשנות. זו מלאכה קשה ואחראית מאד.

יהי רצון שנזכה לקבל את התורה וללמוד מה, כמה ואיך אנחנו מעבירים הלאה !

 

שבת שלום

הרב עמי

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • המעודדים של העתודה

    המעודדים של העתודה

    תלמידי ישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל הרימו את טורניר הגמר של ליגת העתודה בכדורסל, עד לזכייה הנכספת. האחדות שהייתה בין השחקנים (וגם בין האוהדים), האווירה החיוביות והשפה הנקייה הרימו את ההיכל לגבהים
    המשך לקריאה
  • ברכות לתא”ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    ברכות לתא"ל עופר וינטר בוגר הפנימיה הצבאית בני עקיבא אור עציון, מפקד אוגדת האש החדש

    אחרי שקידומו עוכב במשך כמעט ארבע שנים תחת גדי איזנקוט, מגיע אביב כוכבי ומחזיר את תא"ל עופר וינטר לפיקוד בשטח.
    המשך לקריאה
  • כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא”ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    כאן גרים בכיף: תלמידי ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה הפיקו חתונה לזוג גרים

    אחרי שנים בהם תלמידי הישיבה מתנדבים ומשתתפים בחתונות שונות כ"משמחים" והתוודעו לזוגות שמתחתנים בלי הרבה חברים ומשפחה, החליטו התלמידים להירתם ולפנות למכון מאיר לאיתור זוג שישמח לסיוע בהפקת חתונה, בארגון חתונה באווירה שמחה.
    המשך לקריאה