מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

"גם אתה מחובר... "- התשובה לבן הרשע/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה

”גם אתה מחובר... ”- התשובה לבן הרשע/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה

"גם אתה מחובר... "- התשובה לבן הרשע/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה

מוכרים לכולנו השאלות והתשובות לארבעת הבנים בהגדה של פסח.

ננסה לעיין במעט בתשובה לבן הרשע. על שאלת הבן הרשע: "מה העבודה הזאת לכם? "  באה התשובה: "לכם ולא לו ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר ואף אתה הקהה את שניו ואמור לו בעבור זה עשה ד' לי בצאתי מצרים, לי ולא לו, אלו היה שם לא היה נגאל"

יש להבין: מהי בעצם התשובה לרשע ומדוע יש להקהות את שיניו? הרי אם הוציא את עצמו מן הכלל זוהי הבעיה מהי הקהיית השיניים ומה חשיבותה?

מסביר הרב קוק בעולת ראי'ה כי יסוד הרשעה היותר עמוקה היא היציאה מן הכלל. הניתוק מהכלל הוא הבעיה הקשה מכל והשייכות היא הדרך לחיבור לכל היהדות כולה.

בדרך זו מסביר הרב חרל'פ  את התשובה לבן הרשע. אכן, קשה ליצור קשר אמיתי עם מי שמוציא את עצמו מן הציבור. הקהיית השיניים היא בעצם לתת מקום לשיניים באשר הם אך לעדן את חדות השן. איך עושים זאת? יש לרומם את הרשע עד שהוא ירגיש חלק מן הכלל. ולכן נאמר בהגדה "אילו היה שם לא היה נגאל" -אך כיוון שהוא כאן איתנו היום הוא חלק מעם ישראל בכל הדורות ולכלליות הזו אנו רוצים לחבר אותו. אנו רוצים שירגיש כי הוא חלק מהמשפחה וחלק מהעם. זוהי מטרתו של ליל הסדר ואנו כהורים רוצים בלילה זה בפרט ובכל השנה בכלל שילדינו ירגישו חלק מהותי מהמסגרות השייכות שלהם כמו המשפחה , העם, בית הספר וכו'.

ליל הסדר מיוחד הוא כחג של משפחה, אחוות אחים וקריאתו של האדם לכל מי שרוצה "כל דכפין" ו"כל דצריך" שיבוא ויצטרף אליו לשולחן החג.

הרב סולוביצ'יק מסביר ( זמן חרותנו עמ 41) כי בפסח פוגש אותנו הקב'ה כקהילה, כציבור. ולכן שמו של משה לא מופיע בהגדה כי הקב'ה מתגלה אלינו כציבור. אנו מכירים ברשע שהוא חלק מהציבור (צדיק, בינוני ורשע) אך פונים אליו מתוך רצון אמיתי שהוא יהיה חלק מאיתנו.

בליל הסדר תפקידינו ליצור את החיבור הזה בשיח המשותף, באהבה וכן בעידון הסגנון.

להקהות את השיניים אין הפירוש לשבור אותם אלא פשוט להוריד את החוד, את הכעס ואת עוצמת המלל. עלינו לעדן את הסגנון ובכלל לשפר את האווירה כדי ליצור שיח של בנייה והתקדמות. אם נדע לעשות זאת, נוכל להוציא גם מבן כזה את הצדיקות המיוחדת שבו.

ליל הסדר הוא לילה של המסורת. בלילה זה מועברים הידע, השקפת עולמנו, המחוייבות שלנו לקב'ה, החזון שלנו- אל החכם והתם, הצייתן והמרדן, המעורב והאדיש.

ודורשי רשומות כבר אמרו כי אם תקהה (תפחית) מ"רשע" גימטריא 570 את שניו (366) נקבל את התוצאה= צדיק (204). הלכידות המשפחתית סביב השולחן יוצרת מעצמה חיבור, שייכות ושיח אמיתי שגורמת לרשע להתקרב.

פסח כשר ושמח לכל משפחת האולפנה
 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • חנוך לנער על פי דרכו

    חנוך לנער על פי דרכו

    מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים ישיבה או אולפנה? עד כמה ההורים צריכים להתערב? הרב דולי בסוק על אמונה ביכולת המתבגר לקראת הרישום למוסדות חינוך.
    המשך לקריאה
  • מנהלת יעוץ והכוונה

    מנהלת יעוץ והכוונה

    באיזו אולפנה או ישיבה תיכונית כדאי לילדכם ללמוד? חמישה טיפים של רותם לבחירת המקום לילדכם.
    המשך לקריאה
  • מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל

    מובילים ציונות דתית בגליל לאחר חצי שנה של מפגשים שבועיים בנושא ציונות דתית, יצאו השבוע כמעל 140 בנות ואנשי צוות מ-7 אולפנות של רשת בני עקיבא ליומיים מסע ציוני דתי בגליל. המסע נפתח בטיול קצר לפתיחת הלב ממצודת ביריה לבית הכנסת העתיק בנבוריה. לאחר הטיול ומעגלי שיח להיכרות, הגיעו הבנות לצפת העתיקה שם השתתפו בסדנאות להקשבה ולימוד. את הביקור סיימנו בשירה וריקודים במעין החתום. בהמשך סיירו הבנות בשבילי פקיעין העתיקה ממערת רשב״י לבית מרגלית זינתי שומרת הגחלת שריגשה ולימדה אותן מהי ׳לנו מורשה׳. היום השני נפתח במפגש עם הגרעין התורני בקרית שמונה שם העמיקו בנושא שליחות אישית וחיבור לעם ישראל את המסע חתמו הבנות במפגש עם השומר החדש במטולה שם זכו ללמוד ולהרגיש בידיים את אהבת ועבודת האדמה, כדוגמא להגשמה ציונית דתית. בכל אחד מהמקומות נפגשו ההבנות עם אנשים וסיפורים, שחשפו אותן לעוד נדבך ב׳סיפור׳ המופלא של הציונות הדתית ושל חזרת עם ישראל לארצו ומילוי ייעודו.
    המשך לקריאה