" חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים " / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

-
חג הפסח
- לגרום לילדים לשמור על הסדר בליל הסדר - הרב יונה גודמן - רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא מתארח בערוץ 2
- על ההכנות לליל הסדר ועוד- הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי רשת בני עקיבא
- הגדה של אולפנה - רעיונות להגדה מבית היוצר של אולפנת בני עקיבא צפירה
- על פסח בחירות אמיתית אצל הורים וילדים - הרב יונה גודמן מנהל חינוכי של ישיבות ואולפנת בני עקיבא
- על חג הפסח ניקיונות הפסח, זמן להתבוננות פנימית, מנהג צביעת הקירות - הרב יונה גודמן,מנהל חינוכי רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- משמעות ליל הסדר - לעם הנצח - מו"ר הרב חיים דרוקמן יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- האדרת נשים בחג הפסח - "בזכות נשים צדקניות"/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- "ברוך שומר הבטחתו לישראל" - פסח תש"ע/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- ימוד מקריעת ים סוף על חוסננו הלאומי והבטחוני - פסח תשס"ט/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" דברים לאישיותו של הנציב מוולוז'ין בעקבות המסע לפולין - פסח תשע"א/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- הגדה חדשה -– התחדשות בהגדה. פסח תשס"ח/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- "...אילו הכניסנו לארץ ישראל... דיינו". הרב מאיר שפירא זצ"ל – ראש ישיבת חכמי לובלין ויחסו לארץ ישראל - פסח תשס"ז/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- החרוסת בליל הסדר – רק מאכל טעים או מביע גם רעיון? פסח תשס"ו/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- האם לחנך לתמימות?/הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- "שפוך חמתך אל הגויים"/ הרב משב צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- יציאת מצרים – על מה ולמה החגיגה?! מאמר ראש הישיבה לחג הפסח תשע"ד/ הרב משה צבי וקסלר, ראש ישיבת בני עקיבא בני ברק
- 30 יום קודם החג / הרב יוסי שטרן ראש ישיבת ההסדר בנ"ע עכו
- רעיונות ופירושים לליל הסדר / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- חומרות וקולות "חדשות" (ישנות..) לפסח / הרב שלמה רוזנפלד ראש ישיבת ההסדר בנ"ע שדמות נריה
- פסח – חינוך לדורות - הרב בני נכטיילר מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
- רעיונות על ההגדה ומההגדה / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- "גם אתה מחובר... "- התשובה לבן הרשע/ הרב ליאור הלפרין, ראש אולפנת בני עקיבא נריה
- עבד ה' הוא לבדו חופשי/ הרב אריה מילס -ראש אולפנת אלקנה
- חופשה בפסח?/ הרב אפרים זיק, ראש ישיבת בני עקיבא רעננה
- והגדת לבנך.../ הרב דני דינר ראש אולפנת מבשרת
- התנדבות וחובה/ הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא "תהילת ישראל" אילת
- ליל הסדר – "בכל דור ודור חייב אדם ...."/ הרב שמואל רוזנבלום, ראש ישיבת בני עקיבא לפיד מודיעין
- שבת גדול -מחשבות לקראת ליל הסדר - הרב יונה גודמן מנהל חינוכי במרכז ישיבות בני עקיבא
- מהות מצות והגדת לבנך ומבנה ההגדה /הרב שלמה קמחי ראש ישיבת בני עקיבא אורות יהודה
- תשובת תשרי ותשובת ניסן, והאם יש תשובות בהגדה לשאלות?/ הרב פלטי גרנות ראש ישיבת בני עקיבא נר תמיד
- יציאת מצרים תחילתו של עם ישראל / הרב אלי פרידמן ראש ישיבת בנ"ע נתניה
- שלוש דקות על חג הפסח, תשע"ד/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- שלוש דקות על שבת חול המועד פסח, תשע"ד/ הרב אלעזר אהרנסון ראש ישיבת בני עקיבא הסדר חולון
- יש סדר בעולם - לקראת פסח – הרב יוני סמואל ראש אולפנת בני עקיבא חן במדבר באר שבע
- פרשת החודש - ואכלתם אותו בחיפזון..../ הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- רעיונות לליל הסדר - יב"ע גבעת שמואל
- מובילים את האומה לחירות אמיתית - הרב דוד טברסקי - ראש ישיבת בני עקיבא הדרום ברחובות
- 'עבדים היינו...- עתה בני חורין' –כיצד? - הרב יוסי טוויל - ראש ישיבת בני עקיבא מירון
- " חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים " / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- יציאת מצרים גם בתפילה / מרב גולד ראש אולפנת בני עקיבא נווה רוחמה.
- ערב פסח שחל בשבת - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- לילה חוויתי - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- רעיונות לליל הסדר - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- הלילה הזה - כולו שירה שירה ישראלית המתכתבת עם ההגדה ועם יציאת מצרים עורך: מרדכי דוד (מודי) כהן
- חידושי הגדה מתלמידי ישיבת בני עקיבא חדרה
- סימני הסדר | הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- פרשת צו - על הקשר בין הקורבנות לליל הסדר | הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
- שיחה לקראת ליל הסדר | הרב יונה גודמן
" חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים " / הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל
המסורת היהודית רצופה באירועים היסטוריים דרמטיים. אולם מבחינת התורה, האירוע ההיסטורי החשוב ביותר בתולדות עם ישראל הוא יציאת מצרים. לנושא זה הוקדשו ארבע פרשות שלמות בתורה : שמות, וירא, בא ובשלח. זאת ועוד. יש חובה מהתורה לזכור כל יום את יציאת מצרים, כמו שכתוב "תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"(דברים ט"ז-ג'). אנו מקיימים מצווה זו על-ידי קריאת שמע בכל יום, שכן הפסוק האחרון בה מזכיר את יציאת מצרים. יתר על-כן ישנן כמה וכמה מצוות שטעמן המפורש בתורה הוא זכר ליציאת מצרים, ביניהן שבת-(דברים ה'-ט"ו), שלשת הרגלים-(ויקרא כ"ג), פדיון הבן-(שמות י"ג-י"ד), תפילין-(שמות י"ג-ט"ז), והרשימה עוד ארוכה.........
ח ג ה פ ס ח - כל כולו מיוחד לנושא יציאת מצרים, והמצווה לספר ביציאת מצרים היא אחת מתרי"ג המצוות, ומחייבת את כולנו פעם בשנה, בליל הסדר, לדבר באריכות על יציאת מצרים לכל פרטיה, כפי שנאמר "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְקֹוָק לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם" (שמות י"ג-ח').
מצוות "סיפור יציאת מצרים" נוספת על מצוות " זכר ליציאת מצרים", וחלה על גברים ונשים כאחד, אבל רק פעם אחת בשנה - בליל הסדר.
הדבר התמוה ביותר לגבי ליל הסדר הוא עצם קיומו. אנו יושבים שעות ארוכות ומדברים על יציאת מצרים, ולדבר זה אין אח ורע ביתר החגים. תמיהה זו מתעצמת כאשר אנו משווים את יציאת מצרים למתן תורה. האם מתן תורה לא היה אירוע חשוב ? האם לא מן הראוי להאריך בתיאור זה ? מעולם לא הועלתה הצעה שנשב שעות ארוכות בליל שבועות-זמן מתן תורתנו ונדבר בין הקידוש לארוחה על מתן תורה. לכאורה יציאת מצרים הינה רק שלב לקראת האירוע המהותי של קבלת התורה , ומהתורה משמע מתקבל רושם הפוך, שכן אין בתורה מושג "זכר למתן תורה".
א"כ קשה - מה נשתנה האירוע של יציאת מצרים מכל האירועים החשובים בהיסטוריה , שדווקא אותו קבעה התורה כאירוע מרכזי ?
התשובות לשאלות אלו צריכות להימצא בהגדה של פסח. ההגדה היא הספר המרכזי בכל הקשור לחג הפסח, והמקור העיקרי לידע על החשיבות של יציאת מצרים בתולדות עם ישראל.
כדי להבין זאת עלינו לפנות לפרשיית מריחת הדם על המזוזות :
" וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר: וְעָבַר יְקֹוָק לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם וְרָאָה אֶת הַדָּם עַל הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וּפָסַח יְקֹוָק עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף: וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחָק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם: וְהָיָה כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יִתֵּן יְקֹוָק לָכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת: וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם: וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַיקֹוָק אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל וַיִּקֹּד הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ" ( שמות י"ב, כ"ב-כ"ז) .
פסוקים אלו מעלים שאלה קשה - ה' כביכול אינו יודע באיזה בית גר יהודי ובאיזה בית גר מצרי , ולכן חל ציווי על כל משפחה ישראלית לשחוט את קרבן פסח ולמרוח את הדם על פתח הבית כדי "לעזור" לה' לברר מי גר שם ?
אלא - כמובן שה' לא זקוק לסימון הבתים. חשיבות המעשה הייתה לברר אם היהודים יושבי הבית בעלי מנטליות של עבדים הפוחדים מהמצרים ורוצים להסתיר את אמונתם בה' , או האם אלה בני-חורין שאינם חוששים, ומוכנים למרוח את הדם של אלוקי מצרים על פתח ביתם מבחוץ לעיני כול ? רק בני-חורין מושלמים שאינם חוששים מ-"מה יגידו" ושהמצריות יצאה מהם ראויים לצאת ממצרים ולהיות הגרעין של עם ישראל , שזה עתה נוצר.
כעת נבין את המשמעות העמוקה של יציאת מצרים. לראשונה נוצר עם שלם שבניו מוכנים ללכת אחרי ה', לשמוע לציוויו, ולעבדו כבני חורין. וזו גם ההכרזה בהגדה "חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" : אנו , בניו של אותו העם שנוצר אז, עם חופשי שאינו מפחד מהמצרים, ומוכן לעבוד את ה' בגלוי כבני - חורין .
כך אנו מהווים עוד חוליה בשרשרת של עם ישראל שנוצר ביציאת מצרים .
יציאת מצרים הוא האירוע החשוב ביותר - היווצרותו של העם הישראלי. אנו צריכים לדעת שכל מה שאנו עושים ומקיימים היום , כעם , הוא תוצאה ישירה של אירועי יציאת מצרים. רק עם של בני-חורין זקוק לתורה, ורק עם כזה זקוק לארץ - ל א ר ץ י ש ר א ל.
לאור זאת אנו מבינים שחשיבות יציאת מצרים מודגשת בדרכים רבות ומגוונות בתורה ובמסורת היהודית, כדי להראות שאנו אוהבים וגאים לעבוד את ה' בכל מקום ובכל זמן.
בנים יקרים !
זכינו לחוג את הפסח השנה לאחר המסעות בפולין ובארץ ישראל, וב"ה אנו חווים ע"ע מהי חירות רוחנית וחירות גופנית. כולנו חזרנו ביום האחרון של המסעות לכותל המערבי , שריד בית מקדשנו , בהתרגשות ובאהבה רבה לה' יתב'
יהי רצון שנאכל מן הזבחים ומן הפסחים ונשיר שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו .
חג כשר ושמח לכל משפחת הישיבה
מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
-
יש מקום: מתחם ההרשמה הדיגיטלי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא
מתלבטים איזו ישיבה מתאימה לבנכם? לא יודעים לאיזו אולפנה כדאי לשלוח את הבת? מתחם ההרשמה הארצי עומד לשרותכם >המשך לקריאה -
-
נטועות בארץ
תלמידות הפנימייה של אולפנת בני עקיבא סגולה החליטו ליזום נטיעות לכבוד ראש חודש שבט מסביב לפנימייה.המשך לקריאה