מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

ברכת כהנים - למה דווקא כאן ? / הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא אילת

ברכת כהנים - למה דווקא כאן ? / הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא אילת

ברכת כהנים - למה דווקא כאן ? / הרב עמי צברי ראש אולפנת בני עקיבא אילת

בפרשת השבוע כלולה פרשה קטנה הנקראת ברכת כהנים. משה רבנו ציווה לאהרן ולבניו "כה תברכו את בני ישראל". פרשה זו ידועה ומוכרת, שכן ברכה זו מצווים הכהנים לברך בכל יום את עם ישראל, וכן התקבל בקהילות ישראל שההורים מברכים את בניהם ובנותיהם בברכה זו.

השאלה מרכזית שהפרשנים מתעכבים עליה היא מיקומה של פרשה זו. למה דוקא כאן ?

בסופה של הברכה נאמר -"וישם לך שלום". וחכמים לומדים - "וישם לך שלום, שלום - זה שלום התורה, שנאמר ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום". ומסביר המהר"ל שהמילה שלום - מלשון שלמות, שהשלום משלים את המציאות עד שהדבר יהיה בשלמות ובלי חיסרון.

המושג "שלום" שכולם שואפים אליו, אינו דבר מופשט שקל להגיע אליו. חייבים להכשיר את הלבבות, ליצור את האווירה לכך, ויש הרבה דברים המועילים והמביאים לידי כך. ונציין שלושה שלבים שחשובים לכל אדם על מנת להגיע לשלום הנכסף :

הארת והסברת פנים - השלב הראשון לקבל את הזולת בהארת פנים. יש ביטוי מקובל בארצנו "הסבר פניך לתייר", כאילו חובה זו חלה רק לגבי תייר ואילו לגבי החבר אין צורך בכך. אולם חז"ל מלמדים אותנו "הוי מקבל כל אדם בסבר פנים יפות". כלומר, אפילו אם אין באפשרותך לעזור לזולת- לפחות תן לו פנים מאירות ומסבירות ויחס של רצון וחסד.

למצוא חן- השלב השני שתורם להשכנת שלום הוא חן. המושג חן מביע יותר מיופי. חן הוא מושג תמידי וקבוע. בכל רגע ורגע אדם זקוק לחן, ולכן אנו מתפללים בתפילת השחר 'ותתננו לחן ולחסד...'. גם אצל הקב"ה מקור הצדק והיושר אנחנו זקוקים לחן ולחסד כמו שנאמר 'ונמצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם'. שלושה מיני חן יש לנו: חן המקום על יושביו (בחברה), חן אשה על בעלה (בבית), חן מקח על מקחו (בעבודה ובמו"מ עם אנשים)(סוטה מז א). אפשר להגיע לידי חן רק כאשר יש הסברת והארת פנים. אם יש חן, יש הבנה יש קרבה נפשית שהאחד מבין את שפת חברו.

הכובש את כעסו - השלב השלישי ליצירת אוירה של שלום- הוא לא לכעוס, לכבוש את הכעס. בחיי החברה והמשפחה יש חילוקי דעות, חילוקי דעות אלו צריכים לשמש מעין כור היתוך לשם הבהרת דברים ולנין והתקדמות, אבל לא כדי להתרגז או לכעוס וליצור מחלוקת ופירוד. בפרקי אבות למדנו את הדרכתו של רבי אליעזר 'יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך', שזהו יסוד איתן לקיומה של חברה תקינה. איך מבצעים את זה הלכה למעשה? ממשיך רבי אליעזר בסוף המשנה ואומר 'ואל תהי נוח לכעוס'.

אם ניישם את שלושת השלבים הללו אז אין ספק שנזכה ל"וישם לך שלום".

נמצאנו למדים ששלום נותנים מתוך הכנה נפשית ולבבית. דבר זה יפה בכל הזמנים ובמיוחד יש חשיבות לכך 'בימי כלות משה להקים את המשכן'. בזמן שהמשכן נבנה, ויש חשש שהבניה והקידום יסנוורו את המנהיגים והאנשים וכל אחד ינסה לזקוף לזכותו את ההצלחה על חשבון אחרים, ויעשה דברים שיגרמו לכך. לכן באה ברכת כהנים לא בפרשת שמיני אלא בפרשה זו, כדי ללמדנו את הצורך הדחוף לשלום בשעת הקמת המשכן כדי להבטיח את קיומו ועתידו של המשכן שמסמל ומבטא את שלמות ואחדות העם והקשר שלו עם הקב"ה.

גם אנחנו הנמצאים לקראת סוף שנת הלימודים, עלינו להשתמש בשלושת השלבים הללו בכלל בחיינו , ובפרט ביחס לתלמידינו. להאיר ולהסביר פנים, למצוא חן ולא לכעוס גם כאשר יש הרבה סיבות שלא לנהוג כך. והשלב הבא יהיה 'שלום' בין כולנו בבית הספר ומחוצה לו. וכולנו נפעל להצלחת כולם בלימודים ובדברים אחרים. בהצלחה !

שבת שלום

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ”ל

    פנימייה חדשה על שם הרב מרדכי אליהו זצ"ל

    אולפנית בני עקיבא מירון חנכה פנימייה חדשה. במעמד חנוכת הפנימייה, על שמו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, השתתף בנו הרב שמאל אליהו.
    המשך לקריאה
  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה