מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

מהותו של חודש אלול - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

מהותו של חודש אלול - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

מהותו של חודש אלול - הרב שרגא פרוכטר ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל

      פירושים רבים נאמרו ביחס למהותו של חודש אלול, חודש שבו אנו מתחילים את ההכנות לימי הדין .

      שני פירושים מרכזיים מופיעים בספרי הקדמונים והביאם המשנה ברורה באורח חיים סימן תקפ"א.

א.      "ומה שנהגו מר"ח אלול , שאז עלה משה להר סיני לקבל לוחות אחרונות ....והוי עת רצון", (כי אנחנו יודעים שלאחר עלייתו השנייה של משה רבינו ה' סלח לעם ישראל על חטא העגל).

ב.      "ואיכא אסמכתא = רמז מהפסוק "אני לדודי ודודי לי ראשי תיבות אלול, כי באלו ארבעים יום (מר"ח אלול יד יוהכ"פ) התשובה מקובלת להיות ליבו קרוב אל דודו בתשובה ואז דודו קרוב לו, לקבל תשובתו מאהבה".

ברצוני לעמוד על נקודה אחת , שתאיר לנו את עניין מהותו של חודש אלול – חודש הרחמים.

לפי הפרוש השני שכתבתי – הקשר בין ה' לישראל בכל ימי השנה ובמיוחד בימים אלו – חודש אלול, הוא קשר של "דוד" , כפי שאנו אומרים "אני לדודי ודודי לי" .

וצריך להבין מדוע הקשר בין ישראל לה' מתואר כקשר של "דוד" , ולא קשר בין אבא לבן או בין מלך לעבד , מה הדבר המיוחד שבא לבטא הקשר של "דוד" , למה דווקא קשר של דוד ולא קשר של אב לבנו ?

מבאר המצודות דוד בשיר השירים א'-ב' על המילה "דודיך" – עניין אהבה וחיבה , ובלשוננו – ידידות.

בואו ונסביר את דבריו :

יש שני סוגי קשר בין בני אדם , או בין עם ישראל לה' יתב'. קשר אחד , הוא קשר כפוי והכרחי ללא בחירה אישית כמו קשר משפחתי בין אב לבנו או קשר בין מלך לעבדו.

זהו קשר כפוי ללא רצון אישי. לא ניתן לומר לילד – האם אתה רוצה קשר עם אביך ? קשר בין אב לבנו זהו קשר כפוי , הכרחי , ללא רצונו של האדם.

וקשר מסוג שני , הפוך ממה שנאמר עד כה, קשר הנובע מבחירה, מרצון, קשר שלא נובע מהכרח, אלא קשר הנובע מידידות, מאהבה , מאחווה ומחיבה.

זהו קשר שמתבטא – ב-"דוד" .

הקשר בין הדוד לאחיין או האחיין לדוד – בניגוד לקשר שבין אבא לבן או מלך לעבדו – הוא קשר הנובע מידידות, מאהבה ומחיבה ואין בקשר זה שום עניין כפייתי או הכרחי.

זהו קשר שנובע מהזדהות פנימית . יש בקשר זה גם סכנה שהרי הדבר תלוי בי , ברצוני אתקשר לדוד וברצוני חלילה לא ארצה קשר עם הדוד.

הקשר שבא לידי ביטוי במשפט – "אני לדודי ודודי לי" – בא לומר לנו שאנו צריכים לכוון וליצור בחודש אלול את הקשר בינינו לבין ה' יתב' – כקשר של "דוד" , קשר שלא בא חו"ח מתוך הכרח וכפייה, אלא קשר של דוד – קשר שבא מתוך אהבה וחיבה.

אנו בחודש אלול נעשה מעשים כאלו שמראים לה' שאנחנו אוהבים אותו ורוצים להתקשר אליו בגלל שאנחנו אוהבים אותו.

היות ופתחתי בנושא זה , מהותו של חודש אלול להפוך את החודש לקשר של "דוד" בין ישראל לה' יתב'.

אני מבקש לתת הסתכלות נוספת לעניין חודש אלול כפי שמופיע בהרמח"ל בעל ה-"מסילת ישרים" , והוא מביא את דבריו בספרו – "דרך עץ החיים". ( ספר זה מופיע בסוף "מסילת ישרים" בחלק מההוצאות) .

כדי להביא את דבריו אני רוצה לתת רקע לדבריו .

הרמח"ל טוען שהקשר שלנו אל ה-"דוד" שהוא ה' יתב' צריך שאלות התבוננות שאנו צריכים לשאול את עצמינו בחודש אלול . השאלות הם: מה מטרת האדם בעולם , וכן לבדוק את סוג הקשר של האדם לה' .

אני מצטט את דבריו :

"הלוא האדם, רוב שנות ימיו עוסק בחשבונות עסקיו, עסקי חיי שעה, ולמה לא ישים אל לבבו אפילו שעה אחת גם לזאת לחשוב מחשבת ממש מה הוא , ולמה הוא בא לעולם ? או , מה מבקש ממנו מלך מלכי המלכים הקב"ה ? ומה יהיה סוף כל ענייניו ? אך האדם בתוך עמלו ומרוצת חייו לא תמיד מתפנה לעיין בשאלות האלו ובאים חודש אלול ועשרת ימי התשובה שהם ימי רצון מיוחדים ואומרים לאדם : עצור, התבונן , יש מגמה ותכלית לעולם , האם אתה מודע לה ? האם אתה מכוון את עשייתך אל המגמה הזו ? וכאשר הוא אכן עומד ומתבונן בכך בבחינת "אני לדודי" זוכה הוא לסייעתא דשמיא , מרגיש התעוררות והתעלות ברצונותיו, בשאיפותיו אל הקודש בבחינת "דודי לי". ואכן השפת אמת מלמד שעיקר פירוש "אני לדודי" – להיות כל איש ישראל יודע שנברא רק לשמש את קונו ואין לו מציאות וצורך אחר כלל בעולם......   "ולדודי לי" – שכל מציאות בריאת העולם והתגלות ה' בעולם היא "לי" , בשביל ישראל .....וחשובה התבוננות זו דווקא לפני ראש השנה שמתחדשת הבריאה כל שנה מחדש , ולכן צריך לברר עתה שכל הבריאה היא עבור בני ישראל , ותכלית בני ישראל היא לעשות רצון קונם. לכן בחודש אלול צריך כל אחד להבדיל עצמו מהבלי עולם הזה להיות מוכן רק לעבודת ה' יתברך בלבד".

אמנם, הרמח"ל לא מתייחס למה היחס הוא דווקא "דוד" ולא "אב ובן" , אך הנקודה החשובה ברמח"ל היא שימים אלו הם ימי התבוננות בשאלות החשובות של תכלית האדם בעולמו.

מרן הרב קוק זצ"ל , שהשבוע בתאריך ג' אלול מלאו 80 שנים לפטירתו  , כותב בספרו "אורות התשובה" פרק י"ב סימן י' : "התשובה היא חידוש החיים , אי אפשר לתשובה שלא תשנה את ערך החיים כולם.....וממילא הרי היא משנה את ערכם לטובה".

ניתן להסביר כך את דברי הרב קוק : שכיוון שבימי התשובה אנו מתבוננים בערכם של חיינו , הרי שעצם ההתבוננות מחדשת את חיינו ונותנת לחיים ערך מיוחד .

בע"ה אני מברך את כולנו שנדע אי"ה לנצל ימים אלו להתבוננות , ובזכות זאת ישתנו חיינו ויתעלו אי"ה לטובה ויביאו ברכה לנו- לכל אחד מאיתנו באופן אישי , וממילא יביאו ברכה גדולה לעולם כולו.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מהפכה של שמחה בבית החולים ”סורוקה”

    מהפכה של שמחה בבית החולים "סורוקה"

    תלמידים בישיבת בני עקיבא "אהל שלמה" בבאר שבע משתתפים בפרויקט "מהפכה של שמחה" בבית החולים
    המשך לקריאה
  • ערב התעוררות באולפנת בנ”ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    ערב התעוררות באולפנת בנ"ע מודיעין: ''תנופה עצומה''

    מאות בנות האולפנה נהנו מהופעתם של חנן בן ארי ומשה נריה כורסיה, אשר סחפו את הקהל לאווירת ימי התשובה בהופעה מיוחדת במינה.
    המשך לקריאה
  • פנימייה חדשה לתלמידי מכינת ”עוז שלמה”

    פנימייה חדשה לתלמידי מכינת "עוז שלמה"

    קומה חדשה, בחומר וברוח – פנימייה חדשה ויפיפייה שחנכנו לרווחת התלמידים, תרומת משפחת פיצוט'ו.
    המשך לקריאה