מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

פרשת כי תבוא - מה באמת עומד מאחורי מצוות הבאת פירות הביכורים? / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת כי תבוא - מה באמת עומד מאחורי מצוות הבאת פירות הביכורים? / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

פרשת כי תבוא - מה באמת עומד מאחורי מצוות הבאת פירות הביכורים? / הרב אמיר אדרעי ראש אולפנת בני עקיבא צפירה

מצוות הביכורים, הפותחת את פרשת כי תבוא, הינה מצווה מאוד מיוחדת ודורשת לימוד מיוחד.

אני מבקש לשאול שתי שאלות: ראשית כל, כל בר בי רב יודע, שאחת המטרות המרכזיות, בהבאת פירות הביכורים לבית המקדש, הינה לחנך את האדם, שעליו לדעת, שהפירות היפים שגידל, צמחו, בעיקר, בגלל רצון ה'. הבאת הפירות באה לבטל את תחושת ה"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". אם כך הם פני הדברים, אזי קיים קושי להבין את פרשת מקרא ביכורים, במה שכתוב שם: "ארמי אובד אבי וירד מצרימה ויגר שם במתי מעט וכו'". מהו הקשר והעניין של הסיפור ההיסטורי, הכלול בפרשת מקרא ביכורים, לבין הסיבה של הבאת הביכורים?!

שנית, במצות הביכורים, אומר מביא הביכורים: "ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה" (דברים, פרק כ"ו, פס' ב'). יש לשאול על כך: הרי הלכה בידוע, שהפירות שמביאים כפירות ביכורים הם דווקא פירות עץ משבעת המינים ומדוע, א"כ, כתוב "פרי אדמה"?!

כדי לענות על השאלה השנייה, הבה נעיין במקור הבא:

במס' ביכורים (פרק ג', משנה א') מובא:

"כיצד מפרישין את הביכורים? יורד אדם לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול (ענבים) שביכר, רימון שביכר וקושרן בגמי ואומר: הרי אלו ביכורים..".

יש לשאול, מדוע בחרה המשנה, כדוגמא לפירות הביכורים, דווקא את התאנה, את אשכול הענבים ואת הרימון? היכן הם שאר המינים, הזית והתמר?! האם שלושת הפירות הללו הוזכרו באופן מקרי?

כדי להשיב על שאלה זו, נעיין בשני המקורות הבאים:

המקור הראשון הוא מאמר חז"ל במס' סנהדרין, דף ע' ע"א וע"ב, העוסק בשאלה, מהו סוג העץ, שאכל ממנו האדם הראשון:

"תניא רבי מאיר אומר: אותו אילן שאכל אדם הראשון ממנו, גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין. רבי נחמיה אומר: תאנה היה, שבדבר שקלקלו בו, נתקנו, שנאמר: "ויתפרו עלה תאנה".

המקור השני עוסק בחטא המרגלים. כאשר המרגלים חוזרים מהסיור בארץ ישראל, הם מביאים איתם פירות גדולים, כדי להראות לעם ישראל, שארץ ישראל הינה משונה, וכשם שפירותיה גדולים ומשונים, כך הם גם תושביה ולכן לא כדאי להיכנס אליה, למרות הבטחת ה', וכך נאמר בספר במדבר, פרק י"ג, פס' כ"ג:

"וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים"

עובדה מעניינת היא, שפירות שבעת המינים, המוזכרים בשני המקורות הללו, הם דווקא, התאנה, הענבים והרימונים.

האם העובדה, שבשני המקורות הללו הוזכרו פירות זהים מתוך שבעת המינים, הינה מקרית או שמא יש כאן מסר מיוחד?! עיון מעמיק יותר מגלה, שאין כאן מקריות. קיים מכנה משותף בין שני המקרים הללו, של חטא האדם הראשון וחטא המרגלים ושניהם יחד, מובילים אותנו למסר חד וברור. הבה נסביר:

האדם הראשון נענש בגלל כפיות הטובה שלו, שהרי שהה בגן עדן והיה מותר לו ליהנות מהכל. רק עץ אחד נאסר עליו לאכילה, ואף על פי כן, הוא לא גבר על יצרו ואכלו וכפר בטובה.

גם במקרה של חטא המרגלים, עם ישראל חוטא, יחד עם המרגלים, בכפיות טובה גדולה, על המתנה הנפלאה – ארץ ישראל. בנ"י עומדים בכניסה לא"י ובמקום לשמוח ולהאמין בקב"ה על המתנה הנפלאה, הם כופרים בטובה ומחפשים את הדברים השליליים בארץ ישראל. אך ברור הוא, שעונשם הוא לא להיכנס לארץ ישראל.

נמצא א"כ, שהפירות המוזכרים בחטא האדם הראשון ובחטא המרגלים אינם מקריים.

משני המקורות הללו של חטא האדם הראשון וחטא המרגלים נראה, כי מצוות הביכורים באה לתקן את החטאים הללו. התיקון של חטא אדם הראשון, שלא הצליח להתאפק ולהתגבר על יצרו ואכל מעץ הדעת, בא לידי ביטוי במצוות הביכורים.

לאחר שהאדם חורש, זורע ומעבד את אדמתו בזיעת אפיו, עד שבסופו של דבר הוא זוכה לפרי האדמה - יצרו תוקפו לקחת את הפרי הראשון לעצמו, שהרי זה מעשה ידיו, לאחר סבל ועמל רב. או-אז אומרת לו התורה: אל תהיה כפוי טובה כאדם הראשון, אשר למרות שהיה לו הכל בחינם ובקלות, הוא לא שלט על יצרו וכפר בטובה, אלא אתה, למרות שעבדת קשה וסבלת, תן קודם תודה לקדוש ברוך הוא ותפריש את הפרי הראשון ותשים אותו בטנא ולך אל המקום אשר יבחר ה' אלקיך לשכן שמו שם. כמו כן, הבאת פירות הביכורים, אשר באה לידי ביטוי בהכרת הטובה שלנו על כניסתנו לארץ ישראל דורשת תיקון, שהרי המרגלים כפרו בטובה והוציאו את דיבת הארץ רעה וכראיה הביאו את פירותיה המשונים, לכאורה. לכן, באה מצוות הביכורים, מתוך כוונה לתקן את חטא המרגלים ולהביא לה' את פירותיה היפים של א"י, מתוך הכרת טובה גדולה על כניסתנו לארץ ישראל.

זו א"כ, הסיבה לכך, שהמשנה במסכת ביכורים מזכירה דווקא את הפירותף תאנה ענבים ורימון, מפני שהמכנה המשותף של הפירות הללו היא העובדה, שבפירות אלו נעשו שני החטאים בהם עסקנו – חטא האדם הראשון וחטא המרגלים והבאת פירות הביכורים באה לכפר ולתקן שני חטאים אלו.

נחזור לשאלתנו הראשונה: מדוע כתוב "פרי האדמה"? מה שייכת כאן אדמה?! אלא שצריך לומר, שיש כאן שני סוגי חטאים, שני סוגים של כפיות טובה:

בחטא האדם הראשון, החטא הוא על כפיות הטובה בעניין אכילת הפירות ואילו בחטא המרגלים, החטא הוא על הכפירה בטובתה של ארץ ישראל. דבר זה בא לידי ביטוי בפסוק "פרי האדמה" – יש כאן שני דברים: פרי ואדמה.

הבאת הביכורים באה לתקן שני חטאים:

פירות הביכורים באים לכפר על חטא האדם הראשון ובהביאו את פירות הביכורים למקדש, אומר האדם לקב"ה: חטאתי ולכן אני מביא את ראשית הפרי לבית המקדש. דבר זה בא לידי ביטוי במילה: "פרי".

הבאת הביכורים אף באה לתקן את חטא המרגלים ובהביאו את פירות הביכורים המשובחים לבית המקדש, מבקש האדם לכפר על כפיות הטובה של עם ישראל במדבר ולהודות לה' על כניסתנו לארץ ישראל. דבר זה בא לידי ביטוי במילים: "האדמה".

א"כ, הפסוק: " ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה" מ תחלק לשניים:

פרי- מתייחס לתיקון על הפירות, שהאדם הראשון אכל ללא רשות ומתוך כפיות טובה.

אדמה- בא לכפר על חטא המרגלים, שכפרו בטובתה של ארץ ישראל.

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • בונים חינוך - כנס סתיו ברשת מוסדות בני עקיבא

    בונים חינוך - כנס סתיו ברשת מוסדות בני עקיבא

    למידע על ההשתלמויות הארציות המתוכננות ברשת עד חנוכה >
    המשך לקריאה