מעבר לאיזור תוכן ראשי מעבר לתפריט ראשי מעבר לדף הבית מעבר לצור קשר

השלכות חינוכיות של פרשת "הרב מהצפון" - שו"ת חינוכי קצר – הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי, רשת ישיבות ואולפנות בני-עקיבא

השלכות חינוכיות של פרשת ”הרב מהצפון” - שו”ת חינוכי קצר – הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי, רשת ישיבות ואולפנות בני-עקיבא

השלכות חינוכיות של פרשת "הרב מהצפון" - שו"ת חינוכי קצר – הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי, רשת ישיבות ואולפנות בני-עקיבא

בחברה הדתית הנוער מוקף בבעלי סמכויות: מלבד מורים, גם מדריכים בסניף, קומונרים, ומעל הכול רבנים, שזוכים (ובצדק) להערכה ולכבוד. כיצד ניתן ללמד ילדים ונערים את עקרונות "כבדהו וחשדהו" – להעריך ולכבד מצד אחד, אך לדעת להדליק נורות אדומות בעת שמשהו נראה לא תקין?

כבר היום מתנהל במוסדות החינוך השונים שיח חינוכי, בעיקר לקראת היציאה לשירות לאומי ולחיים, על הצורך ועל הדרכים להיזהר מהטרדות או מפגיעות, כולל מבעלי סמכות. ברם, בניגוד למנהל בעבודה או למפקד בצבא, יש קושי מיוחד כשמדובר בסמכות רוחנית-דתית, שכן יש המאמינים שהוא קדוש (בעיקר כשהוא נתפס כמקובל, וכיודע נסתרות). כקדוש הם משוכנעים שהוא רחוק מענייני העולם הזה, ובטוחים שכל פועלו הוא לשם שמים ובשם שמים. על כן, השאלה הייחודית כאן היא כיצד לחנך אנשים להתייחס לרבנים בכלל, ולאלה הנתפסים כקדושים וכמקובלים בפרט.

בעיניי, הביטוי "כבדהו וחשדהו" אינו הולם את היחס הראוי כלפי רבנים או כלפי מבוגרים בכלל. לא נכון להסתובב בחרדה מתמדת ולהתייחס לכל מבוגר כאל פוגע פוטנציאלי.

לכן, כנקודת מוצא צריך לחנך ילדים ונערים לראות ברב או מבוגר מוכר אחר, אנשים אחראיים והגונים. ברם, יש כללים ברורים, שברגע שמישהו חוצה אותם אפילו במילימטר, יש להתרחק ממנו מייד ולדווח על מעשיו: אם הוא עובר על ההלכה או מבקש ממך לעבור על הלכה (כולל על הלכות ייחוד...); אם הוא מתנהג בצורה שגורמת לך אי-נוחות ואי-נעימות; אם הוא אומר דברים שפוגעים בך או בצניעותך; אם הוא נוגע בך – באותה שנייה יש להתרחק ממנו. כלומר, נקודת המוצא היא שיש מה ללמוד ולקבל ממבוגרים בכלל ומרבנים בפרט. אך אם, חלילה, יש חציית קו – באותו רגע מתרחקים ומתריעים. יתירה מזאת, אף אם יש לך ספק בדבר משמעות הדברים שנאמרו לך או שאירעו לך, אף אז חובה לדווח למבוגר, שיסייע לך לשפוט את המצב ולדעת כיצד לפעול.

האם מומלץ לדבר עם הנוער על הפרשה האחרונה? בעיקר כדי להזהיר?

איני חושב שחייבים לקשור בין הדברים. ניתן לראות בפרשה הכואבת תזכורת עבורנו כי יש לדבר על הדברים שוב ושוב, אך בלי לקושרם בהכרח לאירוע זה. ללא קשר, ניתן לפי הצורך לדבר על האירוע, אך לאו דווקא תוך הרחבתו לדיון על סכנות בכלל. לכן, אם בני הנוער יודעים על הסיפור ועוקבים אחרי פרטיו, ובוודאי אם הם הכירו והעריכו את דמותו של האיש, חובה לדבר עמם על הפרשה עצמה. אוי לנו אם נשדר להם שיש דברים שמותר לדבר עליהם רק עם חברים, כי אנו, כמבוגרים, חוששים לדבר עליהם. חובתנו להתגבר על הבושה הטבעית, ולפתח שיחה בריאה על הנושא.

ללא קשר, יש למצוא הזדמנויות (בלשון רבים. לא הזדמנות חד-פעמית) לדבר על הצורך לזהות מתי מישהו פוגע בי ועל החובה לא להסס אלא להגיב ולדווח. כן חשוב להדגיש לילדינו שאם חלילה מישהו יעולל להם משהו – אנו תמיד נרצה לשמוע, תמיד נהיה לצדם ונתמוך בהם, תמיד נאמין בגרסתם וכן הלאה.

האם, לדעתך, יש משהו עקרוני שניתן וצריך לתקן בחברה הדתית כדי למנוע הישנות מקרים דומים?

אין לי עדיין תשובה מגובשת על כך, ואני חושב על זה לא מעט בימים האחרונים. בכלל, אסור לקפוץ למסקנות נמהרות, ומותר וצריך לפעול מתוך שיקול דעת. אפתח במה שאיני מציע: אינני מציע לבקש מכולם להיות בעלי מבנה אישיותי אחיד. לא כולם צריכים לפעול רק מתוך ניתוחים רציונאליים-מערביים ותוך הנפת דגל של "חשיבה עצמאית". מותר לאנשים שחפצים בכך, גם בתוך הציבור שלנו, לחפש דמויות שהן עבורם מקור השראה, לרצות לקבל מהם הדרכה רוחנית ואפילו ברכות. יש לא מעט התנשאות בניסיון לטעון שהמסקנה היא שכולם צריכים להתנהל כמוני, להסתייג מצדיקים ומאדמו"רים וכו'. אסור לנצל אירוע כזה כדי לנהל מלחמת תרבות שאינה קשורה לפגיעות, אלא לסוג ולאופי הדתיות ועבודת ה', שמושפעים לא רק מאמונה אלא גם ממבנה אישיות, ממסורת משפחתית ועוד.

ברם, חייבים לחדד את הדברים שעליהם דיברנו קודם, כלומר, שכל כללי הזהירות שהזכרנו לעיל – נכונים ביחס לבעל סמכות בכלל, וגם לרב שנראה בעיניך כקדוש, בפרט. יש צורך להמשיך לעמול על פיתוח מבט בריא, הרואה את כבודם וחשיבותם של רבנים כנחוצים להמשך חינוכנו, ואותם עצמם כאלה שמסוגלים ללמדנו לא רק הלכה אלא גם מוסר ומידות, ובו זמנית לזכור לשמר את עצמאותנו במובן המלא של המילה.

סוף דבר, צריך להתמודד עם האירוע בצורה בריאה. להתגבר על יצר המציצנות ולא להיגרר לכיוון של הצהוב ולמעקב סיזיפי אחרי דיווחים מפורטים, מצד אחד, אך גם לא להתעלם, מצד שני. גישה שקולה ובריאה, הנשענת על אדני התורה והמוסר, תסייע לנו, כמחנכים וכציבור, לצאת מחוזקים יותר ומפוקחים יותר, גם מסיפור קשה זה.

 

מהמתרחש במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

  • מחנכים באמונה

    מחנכים באמונה

    הקלטות וובינרי העשרה בנושאי פדגוגיה, חינוך ואמונה בימי הקורונה
    המשך לקריאה
  • טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    טיפים יומיים בשימושי ZOOM (מתעדכן)

    לאור המצב, טיפים יומיים של הרב יונה גודמן, שיסייעו לכם בניהול מפגשי זום
    המשך לקריאה
  • בונים חינוך - כנס סתיו ברשת מוסדות בני עקיבא

    בונים חינוך - כנס סתיו ברשת מוסדות בני עקיבא

    למידע על ההשתלמויות הארציות המתוכננות ברשת עד חנוכה >
    המשך לקריאה